525 000 för 4 reklamfilmer

Alingsås

Drygt en halv miljon kronor.
Det har Alingsås kommun lagt på fyra reklamfilmer.
– Om frågan hade varit aktuell i dag skulle jag försökt hitta andra lösningar för att göra det billigare, säger Niklas Ehnfors, kommunikations- och marknadsföringschef på kommunen.

Alingsås kommun har 94 prenumeranter på sin Youtube­kanal. För tre veckor
sedan laddade kommunen upp två klipp på videosajten: ”Bo i ALINGSÅS” och ”Besök ALINGSÅS”. Vardera film är drygt en och en halv minut lång.

I måndags, vid lunchtid, hade filmerna 305 respektive 374 visningar.

Totalt rör det sig om fyra filmer som kommunen köpt in till en kostnad av 525 000 kronor från sin upphandlade kommunikationsbyrå Gullers Grupp.

Beslut om filmerna togs våren 2018.

Från kommundirektörens budget

Pengarna belastade dåvarande kommundirektören Susanne Wirdemos budget, och inte kommunikationsenheten som ifjol hade brutto­kostnader på 4,5 miljoner kronor.

– På mässor och andra evenemang visar vi också ofta filmmaterial på skärmar. Tanken är också att andra aktörer som har koppling till Alingsås, som föreningar och företag, ska kunna använda filmerna om intresse finns, säger Niklas Ehnfors, kommunikations- och marknadsföringschef på kommunen.

”Fanns andra behov”

Då han tillträdde på sin post den 1 oktober 2018 var filmerna på väg att färdigställas med klippning och speakerröst.

– Jag tycker att det är mycket pengar. Om frågan hade varit aktuell i dag skulle jag försökt hitta andra lösningar för att göra det billigare. När jag började här kunde jag se att det fanns andra behov som var större, till exempel kommunens hemsida som vi håller på att förnya med målet att lansera i början av nästa år.

Och tanken är att de ska betala igen sig?

– Ja, det är tanken.

– Det är väldigt svårt att mäta det, men i och med att de håller så hög kvalitet kommer de att vara en viktig del i marknadsföringen av kommunen för folk som vill flytta hit eller besöka oss, företagare som vill etablera sig här, eller studenter som vill plugga och bo här. Vår förhoppning är att det kommer att ha varit värt pengarna.

Artikeln publicerades i sin helhet i tisdagens AT.

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.