STARK UPPSTÄLLNING. Här är gänget bakom nya Alingsås Tidning. Foto: Jörgen Björme

Framtiden finns på nätet

Hela området

Förändringens vindar har börjat blåsa ordentligt på Alingsås Tidning. I december får hemsidan ett helt nytt utseende och arbetet med lokala nyheter kommer skruvas upp rejält.

– Stampen Medias övergripande strategi är att vi ska leva på läsarintäkter, och det gör vi genom att leverera bra lokal journalistik både digitalt och i pappersform, säger Viveka Hedbjörk, ny tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen.

Det är nu en vecka sedan det blev klart att Stampen Media driver Alingsås Tidning vidare. Det har redan börjat hända en hel del. Arbetet med att byta system och arbetsrutiner är i full gång.

Än så länge har inte allt för mycket förändrats för läsarna. Men det kommer det snart göra. Tidningens utformning och lay-out ska förändras och kommer gå i samma stil som övriga tidningar inom koncernen. Den stora förändringen kommer dock ske digitalt.

Mer uppdaterad

Planen är att i december dra igång med den helt nya nyhetssajten. Den kommer, precis som Stampens övriga hemsidor, ha inlåst material med endast rubrikerna synliga för de som inte är prenumeranter.

– Sajten kommer kunna vara betydligt mer uppdaterad i framtiden än vad som är möjligt i dag, säger Viveka Hedbjörk.

– Vi har märkt en förändring bland läsarna som nu kan tänka sig att betala för god journalistik på nätet. På övriga landsortstidningar inom Stampen märker vi ett gott flöde av nya läsare, fortsätter hon.

Värt att prenumerera

En del nyheter, olyckor och annat blåljusrelaterat material, kommer initialt vara öppna och gratis att läsa. Men Viveka Hedbjörk betonar att det måste vara värt något att vara prenumerant och därmed kunna ta del av allt som skrivs. Även när den nya sajten är igång kommer det fortsatt finnas en e-tidning.

Sportens roll på Alingsås Tidning har alltid varit viktig. Detta är något som de nya ägarna är medvetna om och vill satsa än mer på.

– Vi ska fortsätta ha bevakning långt ner i seriesystemen. Det jag vill att vi ska komma igång med ganska raskt är livesända lokala matcher. Det har vi gjort på Stampens andra titlar med gott resultat och det ska vi göra här också, säger Viveka Hedbjörk.

Det arbetas också intensivt med att hitta en ny lokal där AT kan fortsätta drivas och utvecklas.

– Personalen måste arbeta i moderna och funktionella lokaler. Vi har tittat på olika lösningar men inget är klart än, säger Hedbjörk.

Artikeln publicerades i sin helhet i torsdagens AT. Där kan du bland annat läsa en intervju med Monica Zetterberg, Stampen Medias projektledare på plats i Alingsås. 

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.