Drakarna i årets upplaga av Draknästet på Alströmergymnasiet, tillsammans med några av skolans lärare. Gästerna kom från olika branscher och några av dem är själva egenföretagare.
Drakarna i årets upplaga av Draknästet på Alströmergymnasiet, tillsammans med några av skolans lärare. Gästerna kom från olika branscher och några av dem är själva egenföretagare. Bild: Anders Svensson

Draknästet – en försmak av det verkliga livet

Drakarna hade inget kapital att erbjuda men heller inga totalsågningar. Däremot en hel del pepp och några goda råd på vägen. Ekonomiläraren Johanna Fogelberg är nöjd efter Alströmergymnasiets egen variant av Draknästet.

ANNONS

LÄS MER:Ung Företagsamhet satsar i Alingsås – flyttar in i Estrad

– Eleverna i min grupp var supernöjda när vi samlades efteråt. De hade velat pitcha inför alla drakgrupperna för att det var så bra att få olika reaktioner, berättar hon.

I SVT-programmet Draknästet får entreprenörer från hela landet presentera sina affärsidéer för ett gäng framgångsrika investerare.

På Alströmergymnasiet har man i flera år arrangerat en egen variant för skolans UF-företag. Men syftet med att bjuda in representanter för det lokala näringslivet har inte varit att hitta sponsorer, utan främst att eleverna ska få feedback på sina affärsidéer.

I veckan var det dags igen. Ett 30-tal drakar hade kommit till skolan för att möta eleverna i årets 37 UF-företag.

ANNONS

LÄS MER:De säljer tygkasse med Herrljunga-tryck

Nervöst att stå inför främmande människor och prata om sina produkter eller tjänster, tyckte många av ungdomarna. Men att träna på det är också ett av syftena med Draknästet.

– Vi vill ju att eleverna ska marknadsföra sitt UF-företag på ett bra sätt. Det här är en träning i att presentera sin företagsidé för några som inte är lärare eller elever på skolan. Det förbereder dem för det verkliga livet, och är samtidigt ett sätt att nätverka och få tips. De behöver träna på att vidga sina vyer och se saker ur olika perspektiv , menar Johanna Fogelberg, programansvarig på ekonomiprogrammet.

Ingen som kände sig sågad?

– Några upplevde nog att de blev lite sågade, medan andra bara tyckte att de fick konstruktiv kritik. Det berodde väl både på vilka grupper de mötte och på deras affärsidé.

LÄS MER:Barndomsvännernas klockor säljs över hela världen

ANNONS