Ida Rickeberg, Albin Lund, Moa Jonsson och Tilde Lernås utgör tillsammans med Elliot Johansson och Nils Björkqvist, som saknas på bild, Stan’ runt UF.
Ida Rickeberg, Albin Lund, Moa Jonsson och Tilde Lernås utgör tillsammans med Elliot Johansson och Nils Björkqvist, som saknas på bild, Stan’ runt UF. Bild: Katrin Niklasson

Deras affärsidé: Låta kaféstaden bli sällskapsspel

Kaféstaden – det är namnet på ett brädspel som UF-företaget Stan’ runt lanserar i höst, där Alingsås stadskärna, och framför allt dess kaféer, blir en spelplan.

ANNONS
|

Ida Rickeberg, Moa Jonsson, Tilde Lernås, Albin Lund, Elliot Johansson och Nils Björkqvist går samtliga sista året på ekonomiprogrammet på Alströmergymnasiet. De är några av alla de elever på skolan som startar och driver UF-företag detta läsår genom Ung företagsamhet.

Deras affärsidé är att stötta det lokala näringslivet och främja en hållbar stadskärna genom att lyfta fram det unika för den aktuella staden i form av ett brädspel. Först ut att lyftas fram är alltså elevernas egen hemstad – Alingsås.

En skiss, under arbete, som visar ungefär hur spelplanen kommer att se ut.
En skiss, under arbete, som visar ungefär hur spelplanen kommer att se ut. Bild: Moa Jonsson

– Vi kände att det passade extra bra i dessa tider, när det varit tufft för många kaféer. Att lyfta och marknadsföra Kaféstaden Alingsås kändes viktigt för oss, säger Moa Jonsson.

ANNONS

Tolv av Alingsås kaféer, som samtliga tackat ja till att medverka, återfinns i spelet. Upplägget liknar det i brädspelsklassikern Monopol, men istället för att köpa gator köer man kaféer.

–Tanken är också att man ska lära sig något, så på det bevis man får när man köper exempelvis Violas står det något om kaféet på kortet, berättar Ida Rickeberg.

Processen att ta fram och tillverka ett brädspel är inte helt enkel, menar ungdomarna, och det behövs givetvis kapital.

– Vi har fått sponsring av Serneke, och sedan har vi några riskkapitalister i vår närhet. Men nu letar vi fler företag som vill sponsra, säger Moa.

– Vi har känt att vi inte kan ta ut något från kaféerna, eftersom de haft det tufft som det är, inflikar Ida.

Ungdomarna berättar att deras fokus skiftat under UF-resans gång. Initialt hade samtliga i företaget att gå med vinst som det främsta målet, vilket inte gäller längre.

– Nu handlar det mer om att främja det lokala, säger Albin Lund, och får medhåll av sina UF-kollegor.

– Vi vill också kunna känna stolthet själva över vår produkt, säger Moa.

Eleverna räknar med att ha spelet klart innan december månad, för att kunna vara igång med försäljningen i samband med julhandeln.

– Spel är ju en väldigt bra julklapp, säger Tilde Lernås.

– Man kommer kunna köpa spelet genom kaféerna, i vår egen webbshop och genom våra sociala medier, både Instagram och Facebook, tillägger Ida.

Exempel på fler affärsidéer från Alströmergymnasiets UF-elever

Dekor UF – ”Med våra dekorativa dricksglas erbjuder vi våra designinriktade kunder ett personligt och unikt alternativ till dricksglas.”

På bordet UF – ”Vår affärsidé är att sälja bords- och glasunderlägg med tryck. Våra tryck består av bilder från vår härliga hemstad Alingsås.”

EasyLid UF – ”Vi ska minska miljöutsläppen genom att skapa en miljövänlig ersättning för plastfolie.”

LÄS MER:Fler nystartade företag – mitt i pandemin

LÄS MER:Företagare som hittat ny inriktning under pandemin

LÄS MER:Joachim Hollander satsar på SM-medalj med sin glass

ANNONS