Michael Stadler, kock på Grand hotel, Soheil Akbarzadeh från Deli deli, Anna Hartman, vd Grand hotel och Rasmus Packendorff från Sjöö.
Michael Stadler, kock på Grand hotel, Soheil Akbarzadeh från Deli deli, Anna Hartman, vd Grand hotel och Rasmus Packendorff från Sjöö. Bild: Privat

Hoppas på uppslutning under restaurangvecka

På måndag inleds Taste of Alingsås, där elva lokala restauranger och kaféer medverkar med olika menyerbjudanden.
– Vi har märkt stort intresse för att stötta de lokala verksamheterna. Man värnar om att vi ska överleva den här krisen, säger Anna Hartman, vd för Grand hotel och samordnare för Taste of Alingsås.

ANNONS
|

LÄS MER:Lokalt stimulanspaket för näringslivet

När många andra arrangemang ställs in, till följd av coronaviruset, väljer alltså Alingsås krögare att genomföra restaurang- och kaféveckan Taste of Alingsås.

– Så länge regeringen säger att restauranger kan vara öppna agerar vi utifrån det. Vi följer reglerna och har vidtagit extra åtgärder för hygienen, säger Anna Hartman, och fortsätter:

– Vi som är friska och inte har några symptom behöver kunna låta livet rulla på lite grann. Dessutom kämpar många små företag för sin överlevnad nu.

Anna Hartman framhåller att hon märkt, bland annat i sociala medier, att det finns stort intresse för att stötta lokala verksamheter. Något även Rasmus Packendorff, restaurangchef på Sjöö, som medverkar under Taste of Alingsås, märkt av.

ANNONS

– Jag märker, både i samtal med gäster och i sociala kanaler, att det finns en vilja att stötta det lokala. Folk vill göra det de kan, säger Rasmus.

Rasmus framhåller att det är viktigt att försöka tänka kreativt i coronatider, för att behålla kunderna.

– Vi har börjat erbjuda take away på hela vår meny, och det kommer vi göra med vårt Taste-erbjudande också. Sedan har vi en room service-lösning för boende i Sjöstaden där de kan få mat utanför dörren. Vi försöker vara så kreativa vi kan.

LÄS MER:Redo för öppning av ny livsmedelsbutik

ANNONS