Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det nya nattåget till och från Umeå kommer att passera Alingsås station utan att stanna. Bild: Johan Hallberg
Det nya nattåget till och från Umeå kommer att passera Alingsås station utan att stanna. Bild: Johan Hallberg

Inget stopp i Alingsås när nya nattågen börjar rulla till Umeå

SJ satsar på ny nattågstrafik på sträckan Göteborg-Umeå, men något stopp på stationen i Alingsås blir det inte för resenärerna.

LÄS MER: Ny undersökning: Färre tror på ökat resande med kollektivtrafik

Från och med luciahelgen börjar den nya nattågstrafiken rulla på sträckan Göteborg-Umeå. Satsningen beskrivs av SJ som den enskilt största satsningen de gör under nästa år. Men några stopp i Alingsås gör dock inte de nya nattågen.

– Nej, tågen stannar i Herrljunga, men inte i Alingsås. Alla tidtabeller är lite av en kompromiss och vi kan inte göra hur många uppehåll som helst, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

En av anledningarna till att Herrljunga valdes framför Alingsås är de anslutningar de har till Trestad och Borås, och att den som vill resa från Alingsås enkelt kan ta sig med tåg till Herrljunga eller Göteborg.

Enligt den nya tidtabellen avgår nattågen från Göteborg klockan 19:29 på kvällen och är framme i Umeå strax efter klocka åtta morgonen därpå. I andra riktningen är tiderna ungefär de samma.

– Nattåget blir lite av ett morgontåg, du kan resa medan du sover och är framme som om det vore ett morgontåg, säger Jan Kyrk.

Att de nya nattågen inte går hela vägen till Norrbotten innebär, enligt SJ:s mening, att trafiken på ett bättre sätt än tidigare kan anpassas till resenärer som ska till och från Västerbotten och Västernorrland.

Över lag har det skett ett minskat resande med tåg under året i och med den pågående pandemin, men nattågen ska det ha varit en fortsatt hög efterfråga på.

– Kollektivtrafiken har sett en stor minskning av resandet sedan i mars, men nattågen har haft ett relativt stort resande trots pandemin, säger Jan Kyrk.

Den nya nattågslinjen är den enda möjligheten att resa utan byte mellan Göteborg och Umeå och SJ kommer att köra trafiken med sina egna vagnar.

LÄS MER: Hoppas på miljonregn över stationen

LÄS MER: Så funkar Västtrafiks nya zonsystem