Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Helena Fröjmark, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning. Bild: Privat
Helena Fröjmark, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning. Bild: Privat

”Naturligt och normalt att känna oro"

Helena Fröjmark, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning, menar att det är naturligt att uppleva oro i en sådan situation som vi nu befinner oss i, men att det är viktigt att aktivt välja sitt beteende för att inte oron ska ta över.

Helena Fröjmark är verksam i Alingsås och möter själv många av sina klienter över Skype just nu, för att förhindra spridning av coronaviruset och för att underlätta för de som just nu är oroliga för fysiska möten.

– Jag tänker att vi nog alla är lite mer oroliga än vi brukar vara, och att det är naturligt och normalt. Situationer som är nya, som är oförutsägbara och som vi inte kan påverka stressar oss alla mer eller mindre, säger Helena, som också kan se att det finns de som kanske påverkas extra mycket av det nuvarande läget.

– Har man en benägenhet för oro i stort och kommer i ett sådan läge vi är i nu så blir man nog mer drabbad.

Att bli väldigt upptagen av säkerhetsåtgärder som inte egentligen behövs kan öka orosfokuset.

Helena framhåller att oro fyller en viktig funktion för oss människor, då den gör oss uppmärksamma på faror.

– Oron ger oss en impuls eller signal att lösa ett problem eller få kontroll över ett problem. Då tänker jag att det är viktigt att sortera vad man kan påverka i den här situationen. Det man kan göra är att lyssna på myndigheternas och experternas råd och vidta de försiktighetsåtgärder vi får råd om, säger Helena, och fortsätter:

– Samtidigt är det oron som ger oss impulsen att söka efter mer information. Där får man försöka hjälpa sig själv och fråga sig själv hur mycket information man egentligen behöver. Det kan vara bra att sätta en gräns för sig själv, exempelvis att en gång om dagen ta del av den viktiga information som kommit fram. Sedan får man vara medveten om att oron kommer ge dig impulser att fortsätta kolla. Då gäller det att rikta om sin uppmärksamhet mot något som man gillar, som att gå en promenad eller se en bra film.

Det är många som bunkrar olika varor från butiker. Är det negativt för oss psykologiskt eller kan det vara lugnande?

– Att bli väldigt upptagen av säkerhetsåtgärder som inte egentligen behövs kan öka orosfokuset. För att hjälpa sig själv i det kan man istället, återigen, ägna sig åt göra saker man tycker om, som då också kan ge andra känslor som glädje eller ro. Vad vi gör påverkar vad vi känner. Vi dras lätt till katastrofscenarier när vi är oroliga, men oftast är inte verkligheten så katastrofal som oron driver oss att tänka. Det kan vara bra att tänka på.

Avslutningsvis menar Helena att det är viktigt att upprätthålla sitt sociala liv, under de förutsättningar som finns.

– Att isolera sig socialt kan ge orostankarna större utrymme. Det är något man kan vara uppmärksam på, och försöka rikta sig utåt istället. Om man inte kan träffa en vän kan man ringa.

LÄS MER: Gymnasiet börjar med distansundervisning