Skadad asfalt i kombination med hög grundvattennivå har orsakat problem med vattensamlingar på väg 180 under järnvägsbron en längre tid.
Nu ska det åtgärdas.
Det kommer, med start den 30 maj, att påverka trafiken i än större utsträckning då ytterligare ett körfält måste stängas. Det innebär att bara ett körfält åt varje håll är öppet för trafik på en sträcka som mäter ungefär 150 meter.
Trafikverket flaggar för längre restid och risk för köbildning.
Gång- och cykeltrafiken kommer, av säkerhetsskäl, att hänvisas till passagen vid Stationsgatan. Fotgängare och cyklister kommer inte tillåtas att passera genom arbetsområdet på den västra sidan.
Kollektivtrafiken kan påverkas av köer, men hållplatsen flyttas inte.
– Då asfaltskadan skulle åtgärdas i början av året såg vi att också grundvattennivån var för hög, säger Tommy Andersson, underhållsingenjör på Trafikverket, och fortsätter:
– Därför har vi varit tvungna att göra en mer noggrann undersökning och mätning och sett att dagvatten- och dräneringsledningar också behöver bytas. Under tiden har ett körfält varit stängt.
Vägkroppen ska också förstärkas och material bytas ut. Trafikverket skriver att åtgärden är extra känslig då järnvägsbron inte får påverkas.
Myndigheten räknar med att allt är klart under hösten.
LÄS MER:Väg 180 tillfälligt lagad: ”Har spruckit upp ganska illa”
LÄS MER:Ny avstängning av väg 180 – stora trafikstörningar att vänta
LÄS MER:Åtgärder på väg 180 genom Alingsås dröjer
LÄS MER:Svårt att åtgärda skador på hårt trafikerad väg genom Alingsås
LÄS MER:Flera stora trafikprojekt kan bli verklighet i centrala Alingsås