Simon Ljungman skapar musikalen om Håkan Hellström

Hösten 2021 sätts "Kärlek skonar ingen" upp på GöteborgsOperans scen. Det är en musikal som bygger på Håkan Hellströms musik och karaktärer. Bakom arrangemanget står alingsåsaren Simon Ljungman.

ANNONS
|

– Idén har funnits länge och vi har jobbat på verket i flera år så det känns skönt att äntligen få släppa nyheten efter mycket hemlighetsmakeri, säger Simon Ljungman till Alingsås Tidning.

Under ett dygn i Göteborg – från gryning till gryning – får vi följa några av de personer som befolkar Håkan Hellströms musikaliska värld. Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta. I Kärlek skonar ingen möts änglar och människor, hopp och tvivel tumlar runt i en musikalisk tornado där kärlek, svek och död samsas med glädjen över att få finnas, en dag till.

ANNONS

– Har ofta sett scener framför mig när låtarna kommit till. Som små filmscener. I de där filmerna spelas rollerna av olika figurer jag fantiserat ihop, kompisar, människor jag mött eller hört om, mig själv också såklart. Gemensamt för allihop är att de sjunger i de där små filmerna. Så musikal känns närmre än vad man kanske kan tänka sig, säger Håkan Hellström i ett pressmeddelande.

– Det är verkligen exalterande och en stor ära att få vara med om det här. Mirja Unges manus, Simon Ljungmans arrangemang och Victoria Brattströms regi. Och såklart – att självaste GöteborgsOperan sätter upp en musikal på låtarna 2021. En djup bock till alla inblandade från mig, säger Håkan.

 Christina Björklund VD GöteborgsOperan, Henning Ruhe konstnärlig chef, Simon Ljungman och regissören Victoria Brattström.
Christina Björklund VD GöteborgsOperan, Henning Ruhe konstnärlig chef, Simon Ljungman och regissören Victoria Brattström. Bild: FOTOGRAF SÖREN HÅKANLIND

Alingsåssonen Simon Ljungman är sedan många år gitarrist i Hellströms kompband. För honom finns en personlig koppling till att Håkan Hellströms musikaliska universum landar på GöteborgsOperans scen.

– När jag gick på Alströmergymnasiet som 16-åring praktiserade jag på GöteborgsOperan och gick bredvid under dåvarande Kristina från Duvemåla-repetitionerna. Den tiden satte tydliga avtryck i mig och sedan dess har jag nog alltid närt en dröm om att få skriva musikal.

– Dessutom har våra Ullevikonserter ibland känts som musikaler, där låtarna flätas in i varandra till en sammanhållen föreställning, säger Ljungman.

Musiken i Kärlek skonar ingen utgörs av ett pärlband sånger ur Håkan Hellströms 20-åriga musikaliska berättande. Vilka låtar det blir är ännu inte bestämt och det är heller inte klart vilka artister som kommer ta plats på scen.

– Castingen pågår fram till hösten, säger Simon.

Kommer du vara med på scen?

– Jag kommer vara med i arbetet fram till i höst och det är då som det bestäms vilka som ska stå på scen, säger Simon hemlighetsfullt.

Simon har under arbetets gång jobbat nära både med Håkan själv och regissören Victoria Brattström.

– I mitt förberedelsearbete har jag utvecklat en speciell typ av nördlyssning. Jag drar på mig lurarna och går ut och går, sätter mig i rörelse, och låter musiken föra mig in i de där filmscenerna som Håkan snackar om. Där i gränslandet mellan vardag och magi, när jag går runt i mitt Göteborg, har jag lärt känna Håkans figurer i låtarna. På en lyssningsrunda började plötsligt en annan stor konstnärs karaktärsvärld beblanda sig med Håkans, dramatikern Mirja Unges karaktärer började liksom ”prata” med Håkans och för mig uppstod ett slags starkt syskonskap mellan dessa båda konstnärers världar och landskap. Herregud, vad spännande om de skulle få mötas i en nyskriven musikal i Göteborg, tänkte jag! Där tändes gnistan – nu har vi haft kul, levt och utvecklat den här musikalen tillsammans i några år – och nu fortsätter resan, säger Victoria Brattström.

ANNONS