Erik Dale Rundberg, vd.
Erik Dale Rundberg, vd. Bild: Privat

Nytt starkt varumärke för mobilspelbolag

Det Alingsåsbaserade mobilspelbolaget Qiiwi Interactive har slutit ett nytt avtal med ITV PLC för att utveckla och agera publicist för ett mobilspel under varumärket Coronation Street, Englands mest populära tv-såpa.
– Det är ett ärofyllt uppdrag, säger Qiiwis vd Erik Dale Rundberg.

ANNONS

Qiiwi har även tidigare utvecklat ett mobilspel i samarbete med ITV PLC, som är ett av världens ledande företag inom TV-distribution, hemunderhållning, utgivning, produktsamarbeten och licensiering.

Även då rörde det sig som ett starkt varumärke – Hell’s Kitchen – en amerikansk realityserie ledd av stjärnkocken Gordon Ramsay som efter succé på hemmaplan lanserats i flertalet andra länder.

Äldsta såpan

Nu är det alltså den välkända såpan Coronation Street som ska ligga till grund för ett nytt mobilspel. Coronation Street har kontinuerligt visats på ITV sedan december 1960, vilket gör den till den äldsta fortfarande pågående såpan i världen.

Handlingen utspelar sig i den fiktiva staden Weatherfield och kretsar kring gatan och människorna på just Coronation Street. Såpan sänds normalt sätt i sex avsnitt varje vecka och lockar regelbundet en publik på över sex miljoner tittare.

ANNONS

– Vi har inte gått ut med detaljer kring spelet än men det kommer bli ett ordspel. Det är det vi tror matchar publiken bäst, säger Erik Dale Rundberg.

Väl fungerande koncept

Qiiwi har sedan 2018 valt att fokusera på att skapa mobilspel med så kallad metagaming mekanik. Erik Dale Rundberg berättar:

– Metagaming-mekanik innebär att spelarens framgång i spelets huvudmoment gör att man kan ta sig vidare i en berättelse. Metagaming är en kraftigt växande trend inom mobilspelsutveckling, som visat att spelarengagemanget ökar ju fler dimensioner som finns i spelupplevelsen. Båda våra speltitlar Hell’s Kitchen och Wordington väver in denna mekaniken.

Både Hell’s Kitchen och Coronation Street är spel inom Qiiwis affärsområde ”Branded games”. Erik Dale Rundberg berättar att den typen av mobilspel bygger på att företaget skapar nya speltitlar genom att göra om sina befintliga spel.

– Vi använder ett väl fungerande koncept som vi kryddar med ett starkt varumärke. Sedan är ITV en stark spelare att ha med sig i marknadsföringen.

Vill förgylla vardagen

Det ovan nämnda ordspelet från Qiiwi, Wordington, startade sin globala lansering i slutet av oktober och passerade i mitten av november milstolpen två miljoner registrerade spelare. Inom ordspel, och även inom gruppen match 3-spel som Hell’s Kitchen tillhör, är det framför allt kvinnor som spelar.

– Den typen av mobilspel vi gör kallas för casualspel och Qiiwis vision är att förgylla människors vardagliga liv och stunder. Vår huvudmålgrupp är kvinnor 35 år och uppåt vilket också är en mycket lojal publik, säger Erik Dale Rundberg.

Blomstrande bransch

Qiiwi är nu totalt 20 personer i bolaget. Tretton av dem finns på Cypern, sju i Alingsås.

– Sedan vi startade Qiiwi 2012 har intäkterna som skapas inom mobilspelsbranschen ökat lavinartat. Tittar man tillbaks till 2012 stod mobilspel för ca 18 procent av spelbranschens totala intäkter. 2019 estimerar man att det kommer att landa på omkring ca 54 procent, säger Erik Dale Rundberg, och fortsätter:

– Och det växer mer och mer när fler och fler länder får bättre uppkopplingar och möjligheter att få tillgång till smartphones.

ANNONS