Toppolitikerna i kommunen tar strid för tågstationen fortlevnad. Omkring stationen är hundratals bostäder planerade. På bild syns Renée Bengtsson (S), Viktor Lundblad (M) och Arne Molander (M).
Toppolitikerna i kommunen tar strid för tågstationen fortlevnad. Omkring stationen är hundratals bostäder planerade. På bild syns Renée Bengtsson (S), Viktor Lundblad (M) och Arne Molander (M). Bild: Tobias Kjellberg

Aspedalens tågstation i Lerum kan läggas ner – politiker tar strid

Aspedalens tågstation kan snart vara ett minne blott, åtminstone om Västtrafik får säga sitt. Politikerna i Lerums kommun går arm i arm över partigränserna för att stoppa planerna – men deras odds ser inte ljusa ut.
– Alla politiker i kommunen tar den här fajten, säger Viktor Lundblad (M).

ANNONS
|

Striden om Aspedalen tågstation tog sin början för omkring tre år sedan, då politiker i Västra Götalandsregionen fattade beslut om att Alingsåspendelns tågstationer måste bantas.

I skottgluggen hamnade Aspedalen tågstation, som med sin närhet till Lerum station beskrivs som Sverigeunik (17 minuters promenadavstånd, enligt Google reseplanerare).

Men politiker i Lerums kommun såg inte på förslaget med blida ögon.

– Det är provocerande, röt Alexander Abenius (M) ifrån, dåvarande ordförande i kommunstyrelsen.

– Vårt samhälle är byggt kring stationerna, tillade Eva Andersson (C), kommunalråd vid tillfället.

Flera alternativ

Nu har frågan åter hamnat på tapeten, detta efter att Västtrafik nyligen påtalat för kommunpolitikerna att planerna närmar sig ett förverkligande. Avvecklingen av Aspedalen tågstation är emellertid bara ett av tre alternativ som utreds för att kunna få till den ambitiösa tågtabellen som Västtrafik har för målsättning att införliva om tre år.

ANNONS

Till sommaren ska Västtrafik komma med besked om vilket av följande alternativ de har landat i:

• Lägga ner Aspedalens station.

• Börja med så kallat skip-stop schema mellan Aspen och Aspedalen station (hoppa över varannan station varannan tur).

• Lägga ner Aspen station.

Pontus Gunnäs, affärschef för Västtrafiks tågtrafik, menar att varje ovanstående alternativ har sina egna för- och nackdelar.

Vilket alternativ lutar det åt?

– Vi behöver utreda det ur ett bredare perspektiv innan jag svarar på den frågan, svarar han och tillägger att besked kommer i juni.

Försöker bygga ett samhälle

Av allt att döma är emellertid Aspedalen station hotad. Tar man exempelvis en titt på Västtrafiks framtida resetabell är inte Aspedalen med, medan Aspen står kvar.

Utsikten rimmar mycket illa med kommunens egna planer för området. Viktor Lundblad rasar:

– Vi har ungefär 2 000 bostäder planerade i Lerums centrum. 550 av dem är Aspen strand, mer än en fjärdedel. Och en pusselbit till att det området är attraktivt är närheten till tåget, säger han.

För två veckor sedan hade Viktor Lundblad, tillsammans med Renée Bengtsson (S) och Arne Molander (M), ett spänt möte med Västtrafik.

– Hela mötet handlade om Aspedalens vara eller icke vara. Men vi gjorde tydligt att vi inte kan tänka oss något av de här alternativen, säger Viktor Lundblad (M).

Viktor Lundblad berättar också att Lerums kommun har ett pågående samarbete med Västtrafik, gällande ett nytt pendelparkeringshus vid Aspedalen station, som ska komplettera bostadsområdet Aspen strand.

”Jag hoppas verkligen att de förstår.”

Att Västtrafik i nästa andetag menar att Aspedalen station kan läggas ner, tycker Viktor Lundblad är märkligt.

– Jag försöker bygga ett samhälle här, jag tänker långsiktigt, jag försöker öka mängden folk som åker tåg. Då blir det jättesvårt när man i stället försvårar möjligheten att åka tåg. Och det blir jättemärkligt när vi har ett pågående samarbete med dem kring Aspen strand, så jag tycker det är felbedömt, säger han.

Men i det stora hela har politikerna i Lerums kommun inte mycket att säga till om när det gäller tågen i kommunen. Beslut i frågor som rör kollektivtrafik fattas på regional nivå.

– Vi har ju tyvärr som kommun ingen rådighet över det. Men jag hoppas verkligen att de förstår hur viktiga de här stationerna är för kommunens utveckling, säger Viktor Lundblad.

Vill få ut så mycket som möjligt

Pontus Gunnäs är en av representanterna från Västtrafik som har haft samtal med kommunens politiker.

Kommunen håller på att planera ett nytt samhälle omkring Aspedalen station, där tågstationen är en viktig beståndsdel. Hur tänker ni kring det?

– Det är viktigt för oss att vi har en god dialog med kommunen, så att tågplaneringen och samhällsplaneringen hänger ihop så långt som möjligt, och vi tycker att vi har ett bra samarbete, svarar Pontus Gunnäs.

Varför måste ni göra detta?

– Det grundar sig i att västra stambanan är mycket hårt belastad, särskilt sträckan Göteborg-Alingsås. Och i dagsläget finns inte pengar att bygga ut den.

Han fortsätter:

– För att få ut så mycket som möjligt av dagens järnväg måste vi minska på stationerna, de långsammaste tågen måste gå lite snabbare och de snabbare lite långsammare. Och sättet att snabba upp pendeltågen är att stanna på färre stationer. Då ser vi över de tio stationerna som finns på sträckan Göteborg-Alingsås och ser var det får minst negativ påverkan.

Varför just Aspedalen station?

– I den bästa av världar behöver man inte skära ner på stationer men om man hamnar i ett sådant läge vill man att det gör så lite skada som möjligt. Vi kan nästan fördubbla tågresandet trots att det blir en station mindre. Det är att det är så nära mellan stationerna där, som gör att detta är aktuellt. Så är det inte på andra ställen, det är ganska unikt i Sverige att det ligger så nära som det gör.

Han menar att tågtrafiken kommer att bli ”mycket mer attraktiv” på det stora hela när någon av åtgärderna genomförs.

Viktor Lundblad berättar att han kommer att kontakta en högt uppsatt partikollega inom regionen för att försöka att stoppa förfarandet.

Hur eniga är Lerumspolitiken kring detta?

– Utifrån de samtal jag har haft kan jag säga att jag kan gå i god för att alla politiker i kommunen tar den här fajten.

LÄS MER:Tågen mellan Alingsås och Göteborg ställs in i påsk

LÄS MER:It-attack mot Västtrafik och Taxi Alingsås

LÄS MER:Västtrafik missar 500 miljoner varje år på grund av fuskåkning

ANNONS