Kompisarna Saga Karakas och Erik Bernehäll provade i somras på livet som caféägare. Och det gick över förväntan. 20 000 kronor tjänade de på sitt ferieföretag.
Kompisarna Saga Karakas och Erik Bernehäll provade i somras på livet som caféägare. Och det gick över förväntan. 20 000 kronor tjänade de på sitt ferieföretag. Bild: Matilda Falk

Ferieentreprenörerna från Herrljunga är topp tio i Sverige

Erik Bernehäll och Saga Karakas från Herrljunga tillhör Sveriges framgångsrikaste ferieentreprenörer. På sitt sommarcafé vid Sämsjön tjänade de båda kompisarna 20 000 kronor.
– Det gick mycket bättre än vad vi trodde, konstaterar Saga nöjt.

ANNONS
|

Hon och Erik Bernehäll fick stöttning och utbildning av organisationen UngDrive då de i somras drev sitt företag Sämsholms sommarcafé.

När sommaren skulle summeras visade det sig att Herrljungaungdomarna hamnade på topp tio-listan över de UngDrive-företag i landet med högst omsättning.

– Det var roligt! Vi kom på plats nio. Det var ett mål vi hade, att vi skulle hamna topp tio. De varma dagarna drog vi in mycket pengar, säger Erik som nyligen fick berätta om sitt och Sagas café för politikerna i kommunstyrelsen.

– De var rätt imponerade tror jag.

Vinsten blev 20 000 kronor, alltså 10 000 var till Erik och Saga.

ANNONS

– Det gick mycket bättre än vi trodde, konstaterar Saga. Vi hade väl i snitt 30 sällskap per dag under den månad vi drev caféet.

Sämsholms sommarkafé inrymdes i en gammal lada som Saga och Erik hyrde under några sommarlovsveckor.
Sämsholms sommarkafé inrymdes i en gammal lada som Saga och Erik hyrde under några sommarlovsveckor. Bild: Matilda Falk

Ja, många – både badgäster och boende runt sjön – passade på att ta sig en fika i den gamla ladan som Erik och Saga hyrt. Kompisarna bakade själva matpajer och chokladbollar och gräddade även våfflor.

Varför gick det så bra? Hade ni något knep?

– Jag tror bara att det var en stor efterfrågan på café där vid Säm. Det har funnits sommarcafé där tidigare år och varit uppskattat då också. Det finns många äldre i området som inte vill åka så långt, menar Saga.

– Man fick ändå vara aktiv hela tiden med att marknadsföra sig, pumpa på med inlägg på Instagram och Facebook, tillägger Erik.

”Var social och öppen”. Det är ett av de råd Saga Karakas skickar med andra ungdomar som funderar på att driva ferieföretag.
”Var social och öppen”. Det är ett av de råd Saga Karakas skickar med andra ungdomar som funderar på att driva ferieföretag. Bild: Matilda Falk

Har ni något tips att skicka med blivande ferieentreprenörer?

– Försök brainstorma fram massa idéer, om ni inte redan vet vad ni vill göra. Fråga er vad målgruppen ni vänder er till vill ha. Och var social och öppen, råder Saga.

– Tro på din idé bara, säger Erik. Lägg ner tid på den och utveckla den.

Inför nästa sommar har Erik ett nytt mål och en ny affärsidé på gång.

– Då ska jag bli etta i Sverige. Men jag tror inte café är nyckeln till det, så det blir en annan verksamhet. Jag har några idéer, men det är inte riktigt klart än, så jag håller det för mig själv än så länge.

LÄS MER:Mikaela och Emma – de två populäraste politikerna

LÄS MER:Ny VA-ledning oroar stugägare: ”En livsdröm som krossas”

LÄS MER:Herrljungas jubel över näringslivsrankingen

ANNONS