Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
”Efter hand hade olyckan förvandlats till en symbol för en tid då världen hängde på en skör tråd, då en till synes ordnad tillvaro snabbt kunde förvandlas till en mörk verklighet utan skolor eller vuxna, där var och en fick kämpa för att överleva, som i rollspelen. Jag såg framför mig ett monument tillägnat vår barndoms post-apokalyptiska fantasivärld, en plats som hade frysts år 1986, där visionerna fortfarande var intakta.” Bild: Thomas Örn Karlsson
”Efter hand hade olyckan förvandlats till en symbol för en tid då världen hängde på en skör tråd, då en till synes ordnad tillvaro snabbt kunde förvandlas till en mörk verklighet utan skolor eller vuxna, där var och en fick kämpa för att överleva, som i rollspelen. Jag såg framför mig ett monument tillägnat vår barndoms post-apokalyptiska fantasivärld, en plats som hade frysts år 1986, där visionerna fortfarande var intakta.” Bild: Thomas Örn Karlsson

Thomas besökte den förbjudna zonen

Fotoresan till Tjernobyl ska nu bli en utställning. För Thomas Örn Karlsson känns allt som ett rollspel med mutanter. – Men det är också aktuellt i dessa tider när vi tänker på vårt klimat, säger han.

Utställningen ”Den förbjudna zonen” omfattar 25 bilder som Thomas Örn Karlsson tog på sin fotoresa förra året. Platsen han besökte var Tjernobyl i Ukraina där 1986 en olycka i ett kärnkraftsreaktorverk inträffade med katastrofala följder.

Mer än 30 år senare har olyckan aktualiserats i populärkulturen med den hyllade tv-serien ”Chernobyl” och för Thomas Örn Karlsson gav resan minnen från ungdomen då han spelade rollspel och såg science fiction-filmer.

– Jag var där för fem månader sedan och då kände jag inte till tv-serien. För mig blev det väldigt surrealistiskt, som att vara med i den gamla Blade Runner-filmen, en dystopisk känsla infann sig. Man undrade om det fanns muterade människor där inne i zonerna.

Thomas Örn Karlsson. Bild: Gunnar_Berglund
Thomas Örn Karlsson. Bild: Gunnar_Berglund

Vad fick du se?

– Det finns guidade turer. Det är egentligen förbjudet att gå in i byggnaderna men det här är Ukraina… Jag fick se bårhus, bb, bassänger. Allt finns kvar orört sedan 1986. På sjukhuset ligger röntgenplåtar framme och mediciner.

Hur kändes det?

– Det var blandade känslor. Efter några dagar så blev det påtagligt att jag gick omkring i någon annans liv. Då blev det mentalt påfrestande, när man började greppa vad som hänt där.

Vad kan du säga om fotoutställningen?

– Jag har kopplat in musikproducenten Anders Rane från Vintage loft studios i Grästorp som skapar musik till hela utställningen, ett 30-minuters album som är inspirerat av Blade Runner och Tjernobyl-musiken från serien. Allt är skapat på synthar som är från 1986 och spelas in på 4 kanals band för att skapa den analoga känslan. Sedan har vi jobbat med att producera en kort novell där Martin Simonson står för texten där alla utställnings bilder står för illustrationer till texten.

Och bilderna, vad vill du att betraktaren ska få ut av dem?

– Tjernobyl är ju i ropet nu och det är viktigt att vi minns. Men det är också aktuellt i dessa tider när vi tänker på vårt klimat. Det tar 30 000 år innan det är sanerat. Sen är det fantastiska bilder. Alla som älskar skräck och fantasy kommer att gilla det.

Utställningen kommer att sättas upp på flera ställen bland annat Uppsala, Lund och i Lissabon. I Thomas eget galleri i Fåglavik ställer han ut i maj i år.