LÄS MER: Vännerna har öppnat ny godisbutik i Herrljunga
Det är inte första gången ett rykte om att Goa gubbar skulle sälja gammalt godis cirkulerar i Herrljunga. Första gången Patrich Hällfärdsson hörde det var i januari, alltså för snart ett år sedan.
På sistone har ryktet tagit ny fart.
– Det är fler och fler som går runt och säger det. Jag har hört det från flera håll den senaste tiden. Men det är inte sant, försäkrar Patrich.
– Jag plockar bort godis som börjar bli hårt men som fortfarande går att äta och säljer det i en burk märkt ”rädda oss”. Jag tycker att det är onödigt att slänga godis som det inte är något större fel på. Lösgodis har en hållbarhet på mellan 1,5 och 3 år men syret i luften kan göra att de blir lite hårdare efter ett tag.
Om folk vill ha verksamheten kvar kan man inte gå och sprida sådana här rykten.
Patrich provsmakar själv godiset innan han avgör om det ska kasseras eller fortfarande går att sälja. Ända sedan han öppnade butiken i september förra året har just färskt godis varit ett av hans försäljningsargument. Därför tycker han att det rykte som nu cirkulerar är extra tråkigt. Förutom att det skrämmer bort kunderna.
– Kunderna har minskat något enormt, berättar han. Vi har tappat över 50 procent av våra kunder sedan september då ryktet tog fart. Och jag tror inte att det beror på pandemin för vi hade betydligt bättre försäljningssiffror under samma period förra året. Om folk vill ha verksamheten kvar kan man inte gå och sprida sådana här rykten.

Det är inte så oskyldigt?
– Nej, det är verkligen inte oskyldigt. Sådana här rykten har fått verksamheter att gå i konkurs.
Patrich Hällfärdsson tog studenten i juni och har sedan dess jobbat stenhårt med att bygga upp sin butik. Enligt honom själv har han lagt över 100 timmar i veckan. Till sin hjälp har han pappa Hans som så småningom ska gå in som ny delägare.
Det kommer fortfarande att vara en godisbutik men vi ska utveckla konceptet och få in lite nya varor.
– Det känns jättetråkigt med ryktet. När vi kämpar så för att folk ska få köpa fint och färskt godis... Sådant här drar ju ner motivationen.

Patrich har skrivit ett långt inlägg på Facebook där han dementerar ryktet om gammalt godis. Han hoppas att det i kombination med AT-artikeln får effekt. För framtidsplaner saknas inte.
– Det kommer fortfarande att vara en godisbutik men vi ska utveckla konceptet och få in lite nya varor. Inom ett halvår siktar vi på att byta lokal, avslöjar han. En lokal som kan ge oss förutsättningar att utöka sortimentet.
LÄS MER: Herrljunga ökar i befolkning
LÄS MER: Julgåva till kommunpersonal