Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Audi gör det snyggast av trillingarna

Efter de elektrifierade miljonbilarna e-tron och e-tron GT lanserar Audi ett mer folkligt alternativ. Q4 e-tron spås bli märkets mest sålda modell i Sverige nästa år. Men frågan är om det inte är dags att uppdatera sloganen ”Försprång genom teknik” till ”Försprång genom Design”?

LÄS MER: Bästsäljare på el – inget för långfärden

Vi bekantar oss med Q4 e-tron under en timmes provkörning från Djurgården till Lidingö i Stockholm. Om du känner igen dimensionerna beror det på att koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq bygger på samma elbilsplattform. Trillingarna delar alltså teknik och komponenter – vilket innebär att batteristorlek, laddtider och prestanda är i stort sett likadana.

På plats finns också Sportback-modellen som stjäl showen. Det är en Q4 e-tron med sluttande taklinje. Takhöjden i baksätet är 2,4 centimeter lägre än i den vanliga versionen – men min kollega som mäter 176 centimeter har fortfarande luft över huvudet. Till skillnad från vad man kan tro har denna version större bagageutrymme under insynsskyddet än vanliga Q4 e-tron. De mer sensuella linjerna kostar 18 100 kronor extra men bidrar även till ett lägre luftmotstånd som ger ytterligare 12 kilometer räckvidd.

Modellen finns i tre olika utföranden. Den bakhjulsdrivna instegsmodellen 35 börjar på 475 000 kronor, har 170 hästkrafter och kommer drygt 33,5 mil på en laddning. 40-modellen kostar 564 700 kronor och spås bli storsäljaren. Även den är bakhjulsdriven och tillsammans med det större batteriet och aningen mer prestanda på 204 hästkrafter kommer man drygt 50,8 mil på en laddning. Toppversionen 50 har 299 hästkrafter och är fyrhjulsdriven tack vare dubbla elmotorer – räckvidden är 47,9 mil och priset börjar på 641 900 kronor.

LÄS MER: Swase går på bilmaskerad

Eftersom Skoda och Volkswagen lanserade sina modeller före Audi bjuds vi inte på några direkt tekniska överraskningar. De mest uppenbara skillnaderna finns i design och materialval. Audi har modifierat med varsam hand, och får pluspoäng för att de behållit en del fysiska knappar trots en digital miljö. Inte heller priserna skiljer så mycket mellan märkena. Jämför man priset på det som förväntas bli volymmodellen hos respektive märke – det stora batteriet på 77 kilowattimmar med 204 hästkrafter och en räckvidd på runt 50 mil – kostar Volkswagen 509 900 kronor, Skoda 566 900 kronor och Audis version 564 700 kronor. Skodan har hög utrustningsnivå i grunden men lägger man på backkamera, de mer avancerade led-Matrix-strålkastarna, adaptiv farthållare och nyckellöst startsystem så kostar bilarna i slutändan nästan lika mycket.

Men så var det detta med Audis slogan ”Försprång genom teknik”. Audi är först ut med att lansera led-lampor vars ljussignatur går att variera. Men att ladda Q4 e-tron till 80 procent tar 35 minuter - snart lanseras elbilen Kia EV6, som också kommer 51 mil på en laddning – och som laddar till 80 procent på blott 18 minuter. EV6 har även V2L-teknik som innebär att Kia kan agera powerbank, 400-600 kilo mer i dragvikt än Q4 och sju års nybilsgaranti – till ett pris av 569 900 kronor. Kanske har det blivit dags för Audi att hitta på en ny slogan?

LÄS MER: En 110-årig ikon gasar vidare

AUDI Q4 40 E-TRON

Grundpris: 564 700 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,73-1,93 kWh/mil, beroende på utrustning.

Räckvidd på el: 51,5 mil (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 204 hästkrafter.

Max vridmoment: 310 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, bakhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 76,6 kWh (82 kWh brutto).

100 procent (11 kW): 7 timmar och 30 minuter.

80 procent (125 kW): 35 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 020 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,58/1,85/1,61 meter.

Bagageutrymme: 543–1 575 liter.

0–100 km/tim: 8,5 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Följsam och tyst. 204 hästkrafter är inte svindlande men tillräckligt i en familjebil. Den fyrhjulsdrivna versionen har 299 hästar och erbjuder desto mer bett. Smidigt ingrepp i B-läget, det går även att styra energiåtervinningen med rattpaddlar – där elmotorn fungerar som generator och återvinner el till batteriet när man släpper upp gaspedalen.

Ekonomi +++ (3/5)

Priserna för privat- och företagsleasing är inte klara i skrivande stund. Laddar du billig el hemma kan du få låga bränslekostnader. Snabbladdning hos Ionity kostar från 3,30 kronor per kilowattimme om man tecknar medlemskap.

Miljö +++++ (5/5)

Har inga utsläpp från avgasröret. Byggs, liksom Volkswagen ID 4, på den klimatneutrala fabriken i Zwickau.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Smidig och trygg. Bra överblick. Aningen sämre bakåtsikt i sportbackversionen. Med det adaptiva chassit är fjädring och komfort mycket bra.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP, men det mesta tyder på att man kommer få högsta betyg – liksom Skoda Enyaq och VW ID 4.

Helhet +++++ (4/5)

Mycket rymlig bil för familjen, tyst och välisolerad kupé och motor, fin komfort, jämn och sofistikerad acceleration, bekväma säten, modern teknik, god räckvidd. Snygg design och bra förarmiljö. Minus för snabbladdningsnätverket – Ionity är dyrare och har sämre täckning än Teslas – och för att Hyundai och Kia snart har elbilar som laddar snabbare och erbjuder mer innovativ teknik.