Bästsäljare på el – inget för långfärden

Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.

ANNONS
|

LÄS MER:Swase går på bilmaskerad

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

LÄS MER:Guldskimrande lyx i Ryssland

Systemeffekten kan variera i de olika modellerna men i Tiguan handlar det om 245 hästkrafter. Det du som förare känner mest av är dock det samlade vridmomentet på 400 newtonmeter.

ANNONS

Batteripacken är samma som i den första generationen av VW Golf GTE, men här har man klämt i lite mera energi, nu totalt 13 kilowattimmar.

I sommarvärme och anständiga hastigheter ska batterikapaciteten räcka till att förflytta Tiguan eHybrid nästan fem mil på enbart el. I knaper vårtemperatur kom jag dock som längst 4,2 mil. Tillräckligt för ett normalt vardagspendlande, men den här typen av allroundbil väljer man förmodligen för att även kunna ge sig ut på längre resor.

Fotograf Anders Wiklund, som kör en vanlig Tiguan TDI i tjänsten, provkör också bilen, och tycker förstås att några få futtiga el-mil inte passar hans dagliga schema. Han saknar också fyrhjulsdrivningen och anmärker på att batteripacken blockerar hela utrymmet under bagagerumsgolvet (där han ibland förvarar sina kameror).

LÄS MER:En 110-årig ikon gasar vidare

Bilen är programmerad så att den alltid startar i eldriftsläget (e-mode), sedan kan man vid behov själv ange hur mycket elkraft som ska sparas för att kunna köra utsläppsfritt senare under färden. Exempelvis i det snabbt växande antalet europeiska stadskärnor där förbränningsmotorer är förbjudna.

Om navigationssystemet är aktiverat kan det med hjälp av GPS-data analysera färdvägen och topografin för att göra resan så energisnål som möjligt. Det fungerar utmärkt.

Men så kan det komma stunder då även en inbiten miljövän kan behöva lite extra motorkraft, kanske vid en omkörning, och då finns det ett GTE-läge som får elmotorn och bensinmotorn att samarbeta för att ge maximal systemeffekt.

Ladduttaget sitter på vänster framskärm och beroende på strömkälla ”tankar” man växelström med 2,3 eller 3,6 kilowatt.

I Sverige är alla versioner av Tiguan standardutrustade med bland annat omgivningsövervakningssystem, nödbromsfunktion, filhållningsassistent, adaptiv farthållare och helljusassistent.

LÄS MER:Fler ställer om till eldriven fordonsflotta

På plats bakom ratten kan man notera att trenden håller i sig – alla analoga knappar och reglage har fått stryka på foten till förmån för ett tryckkänsligt system som nu även återfinns under pekskärmen. Just den låga placeringen gör att du måste ta blicken från trafiken för att kunna trycka på rätt ställe, men att försöka treva sig fram med fingrarna är dömt att misslyckas.

VW TIGUAN EHYBRID

Grundpris: 469 900 kronor (minus 19 931 kr miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,18 liter/mil; el 1,68 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 50 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 43 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 11,3 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo, synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 245 hästkrafter.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 var/minut.

Tjänstevikt: 1 935 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 800 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,51/1,86/1,64 meter.

Bagageutrymme: 476–1 516 liter.

Acceleration 0-100 km/t: 7,5 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3 av 5)

Bensinmotorn på 1,4 liter ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Den tillgängliga systemeffekten är 245 hästkrafter. Finns än så länge bara med framhjulsdrivning. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Relativt dyr men låg skatt och ett stabilt andrahandsvärde. Den statliga miljöbilsbonusen för laddhybrider sänktes kraftigt den 1 april och testbilen får i dag knappt 20 000 kronor.

Miljö ++++ (4 av 5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp anständiga. Räckvidden på el vid rätt väderlek och rätt körsätt är max fem mil.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Bara tvåhjulsdriven. Byggd på samma elektrifierade VW-plattform som bland andra Cupra Formentor. Tillräckliga prestanda och bra köregenskaper. 45-profilsdäck som standard ger stabil gång men också en del buller.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Vanliga Tiguan TSI fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest vilket väl även bör gälla laddbara eHybrid. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet ++++ (4 av 5)

VW Tiguan är en populär tjänstebil men frågan är om även eHybrid blir det. Blygsam miljöbilsbonus men låg skatt. Den tryckkänsliga och helt knapplösa instrumenteringen orsakar många svordomar. Men man kanske vänjer sig?

ANNONS