Bekväm Yaris på högre höjd

TT är på plats i Belgien för att provköra nya Yaris Cross. Som namnet antyder är det en Yaris med crossover-egenskaper och fyrhjulsdrift.

ANNONS
|

LÄS MER:Fräscha upp dina körkunskaper

Det saknas knappast minisuvar på marknaden – tänk bilar små som Volkswagen Polo fast med bekvämare insteg och lasthöjd tack vare högre kaross. Nu hakar även Toyota på trenden och lanserar en förhöjd version av småbilen Yaris, som i våras utnämndes till Årets bil i Europa (Car of the Year) i småbilssegmentet.

Men till skillnad från konkurrenter som Volkswagen T-Cross, Nissan Juke, Ford Puma, Hyundai Kona och Skoda Kamiq innebär tillägget ”cross” att man kan få fyrhjulsdrift, något Yaris Cross är ensam om i klassen. Trots det finns det inga fyrhjulsdrivna bilar på plats vid presslanseringen, så vi får snällt hålla oss på lätt grusade vägar.

ANNONS

Den elektroniska fyrhjulsdriften är ett tillval som kostar 10 000 kronor. Toyotas lösning där bakhjulen drivs av en elmotor bör trots allt inte öka förbrukningen alltför mycket. Om man är ute efter en liten bil med terrängegenskaper finns det fordon som gör jobbet bättre – typ Suzuki Jimny – men då får man i stället offra åk- och öronkomfort.

LÄS MER:Bilbyggen rattas med precision

Bekvämligheten lyckas Yaris Cross bra med. På den belgiska asfalten är det tyst. Gasar man hårt hör man ljudet från den lilla trecylindriga motorn och ett visst surr från den steglösa CVT-växellådan. Personligen stör det mig inte. Det är trivsamt bakom ratten och den höga karossen ger bra överblick i trafiken. Man behöver inte heller oroa sig för att vännerna i baksätet sitter ihopträngda. För att vara en så liten bil är det gott om utrymme.

Yaris Cross riktar sig både till unga och äldre aktiva som inte har samma behov som storfamiljen. Bagageutrymmet är flexibelt med tredelad ryggfällning. Toyota visar att det går att få plats med två mountainbikes om man tar av framhjulen.

Skärmarna har ett modernt gränssnitt med bra färgkontrast och det finns många knappar och vred bevarade för att justera klimatanläggning och ljudvolym.

I Sverige erbjuds ett motoralternativ, den 1,5-liters trecylindriga motorn stöttas av en elmotor som tillsammans ger 116 hästkrafter. Toyotas hybriddrift är väl beprövad och under skalet sitter en uppdaterad version av tekniken. Det innebär att bilen smyger igång på el men att den i huvudsak kör på bensin. I displayen framför ratten ser man hur bilen växlar mellan bensin- och eldrift, i övrigt märks inte ingreppet.

LÄS MER:Tesla Model Y är snart i Sverige

Elmotorn finns där främst för att sänka förbrukningen och stötta vid acceleration. En uppenbar fördel är att det minskar koldioxidutsläppet som ligger till grund för fordonsskatten. Framhjulsdrivna Yaris Cross deklarerar ett koldioxidvärde på 98 gram, vilket ger en årlig skatt på 1 200 kronor de första tre åren. Det är många sparade tusenlappar om man jämför med Volkswagen T-Cross där 140 gram ger en motsvarande årsskatt på 6 000 kronor.

LÄS MER:Båtförsäkringar – en snårig historia

LÄS MER:Rymlig laddhybrid med en sportig touch

LÄS MER:Italiensk skönhet firar ett sekel

ANNONS