Bilen som åkte på klassresa

Mycket har hänt sedan Skoda lanserades som ett tjeckiskt lågprisalternativ. I Enyaq syns inga spår av den inriktningen. Med längre räckvidd, större bagageutrymme och lyxigare interiör har elbilen alla förutsättningar för att köra om koncernsyskonet Volkswagen D 4.

ANNONS
|

LÄS MER:Så underhålls Volvos veteraner

När jag sticker in huvudet i Enyaq möts jag av klassisk nybilsdoft. Det cognacsfärgade lädret sveper över förarmiljön och stolarna, ergonomiskt skulpterade med elektroniskt svankstöd och dynförlängning. Även ratten är omsluten av läder i perforerat skinn – på Audimanér.

Dessa excesser ingår förstås inte i den grundutrustade bilen, men bara det faktum att läder finns som tillval, vilket det inte gör i Volkswagens ID-familj, skvallrar om märkenas olika inriktningar. Fast den pastellfärgade tygklädseln Lodge med geometriskt mönster är inte så dum den heller.

När jag frågar den svenska produkt- och marknadschefen Stefan Nygren om det är meningen att Skoda ska stå för lyxen inom koncernen svarar han att det är fritt fram för märkena att utforma bilarna som de vill – och förtydligar sitt resonemang med att ID-familjen satsar på att vara modern och högteknologisk, medan Skoda inriktar sig på det klassiska.

ANNONS

Enyaq lanseras i bakhjulsdrivet utförande med två olika batteristorlekar. 60iV har 180 hästkrafter och det lilla batteriet på 58 kilowatt som tar dig 41 mil. 80iV har 204 hästkrafter och det stora batteriet på 77 kilowatt som ska räcka i 53 mil på fulladdat batteri.

LÄS MER:El-Mokka söker uppmärksamhet

Enyaq delar plattform, batterier och motorer med ID 4, så vad utmärker den om man jämför med dess närmaste konkurrent?

Styrningen är lite tyngre och fjädringen något fastare. Räckvidden är tre mil längre. Enyaq är också sex centimeter längre, vilket ger 42 liter mer i bagagevolym. Materialvalen är exklusivare och interiören mer klassisk, vilket innebär att det finns fler traditionella knappar att trycka på.

Det finns några saker att tänka på vid köp. Luftvärmepump är standard i 80-modellen med det stora batteriet, men är däremot ett tillval i 60-modellen. En luftvärmepump gör att räckviddstappet på vintern blir mindre genom att spillvärmen från batterierna används till att värma kupén och därmed minskar snittförbrukningen. Om du har några som helst ambitioner att åka på långresor med Enyaq bör du kryssa i utökad snabbladdning – i grundutrustningen ingår nämligen bara 50-kilowattsladdning. Genom uppgraderingen förkortas snabbladdningstiden från 70 minuter till 38 för det stora batteriet. Det kostar 5 500 kronor och förbättrar andrahandsvärdet avsevärt. Det är märkligt att man ens erbjuder så pass "långsam" snabbladdning till ett så stort batteri.

Tekniknivån är lika hög som i ID 4. När jag jämför utrustningspaket är priserna fullt jämförbara.

LÄS MER:Doft av ny bil – snart ett minne blott?

Travel assist är en smidig körhjälp som bakar ihop filhållning med den adaptiva farthållaren och bromsassistenten. Det innebär att bilen kör mycket själv, läser skyltar och saktar ner inför kurvor, svängar och rondeller – det funkar bra men inte perfekt i alla lägen.

Om Skoda fortsätter på samma spår som med Enyaq riskerar de att köra om Volkswagen. Frågan är om koncernledningen tillåter denna rockad?

ENYAQ IV 80

Grundpris: 553 700 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,69 kWh/mil.

Räckvidd på el: 53,1 mil (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 204 hästkrafter.

Max vridmoment: 310 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, bakhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 77 kWh.

5–80 procent (11 kW): 7 timmar, 30 minuter.

5–80 procent (50 kW): 70 minuter

5–80 procent (125 kW): 38 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 150 kilo.

Dragvikt: 1 000 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,64/1,87/1,61 meter.

Bagageutrymme: 585–1 711 liter.

0–100 km/tim: 8,5 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

204 hästkrafter är inte svindlande men tillräckligt för en familjebil och omkörningar. Motorkaraktären är lugn. Smidigt ingrepp i B-läget – där elmotorn fungerar som generator och återvinner el till batteriet när man släpper upp gaspedalen. Extra bromskraft går att få via växelpaddlar på ratten (tillval).

Ekonomi ++++ (4/5)

Lägger man till den extrautrustning som man nog vill ha landar notan på över 600 000 kronor. Elbilar har förmånlig skatt och låga driftkostnader. Privatleasing kostar 5 256 kronor för 60-modellen och 5 458 kronor för 80-modellen (1 500 mil).

Miljö ++++++ (5/5)

Bilen är hyfsat snål – vår testförbrukning landade på två kilowatt per mil när vi körde på landsvägar och utomhustemperatur på åtta grader.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bra känsla och överblick, men sämre bakåtsikt. Skillnaden är inte så stor mellan de olika körlägena – varför finns ett sportläge i en familjebil? Med det adaptiva chassit är fjädring och komfort mycket bra.

Säkerhet +++++ (5/5)

Högsta krockbetyg och med de senaste aktiva och passiva säkerhetssystemen.

Helhet +++++ (5/5)

Rymlig och tyst familjebil. Hög komfort med bekväma säten. Jämn och sofistikerad acceleration. Modern teknik och generös grundutrustning. God räckvidd, men minus för att Skodas snabbladdningsnätverk Ionity är dyrare och har sämre geografisk täckning än Tesla och att snabbladdning är tillval.

TVÅ KONKURRENTER

Tesla Model Y (Long Range AWD)

Pris: 659 900 kronor (efter miljöbonus). 351 hk. 527 Nm.

75 kWh batteri och 48 mil räckvidd (WLTP). Toppfart 217 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,1 sekunder.

Fyrhjulsdrift, snabb acceleration, sjusitsig, dragvikt på 1 600 kg, 20 centimeter längre.

Volkswagen ID 4 Life

Pris: 439 900 kronor (efter miljöbonus). 204 hk. 310 Nm.

Batteri 77 kWh och räckvidd 52 mil (WLTP). Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder.

Samma teknik som Enyaq men annorlunda design och interiör. Lite lättare styrning och mjukare chassi.

ANNONS