Billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu

Jogger är en familjebil med rumänska anor som ger väldigt mycket plats för lite pengar. För 174 900 kronor får man en sjusitsig bil som lätt kan byggas om till en bra fraktbil – men man får också den komfort och bullernivå man betalar för.

ANNONS
|

Det här är den billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu. I femsitsigt utförande börjar prislappen på 154 900 kronor och för att få ytterligare två sittplatser får du lägga till drygt 30 000 kronor.

Än så länge erbjuds Jogger, som ersätter den tidigare sjusitsiga modellen Lodgy, bara med en trecylindrig bensinmotor på 110 hästkrafter och sexväxlad manuell låda. Nästa år lanseras den även i en hybridversion med automatlåda, elmotor och 1,6 liters fyrcylindrig motor - tekniken kommer från Renault. Däremot finns ingen fyrhjulsdrift i sikte, utan bilen är strikt framhjulsdriven.

110 hästkrafter låter inte mycket i en sjusitsig bil. Men tack vare den låga tjänstevikten och den manuella lådan går det att anpassa växeln så att man har kraft – man bör dock tänka en gång extra inför omkörningar. I motorvägsfart lyckas man ändå få ner varvet till en skaplig nivå på sista växeln. Men hur man än varvtalsmatchar är det svårt att få till smidiga övergångar mellan växlingarna.

ANNONS

Dacia gör sig inte till med fåfänga coupésiluetter, utan satsar på en kantig kaross. Det ger gott om plats och en rejält tilltagen takhöjd. På andra raden har man nästan överdrivet mycket plats för benen och passagerarna på sista raden sitter även de över förväntan bra - man har anordnat raderna i fallande höjd som på teatern, för att samtliga ska ha bra sikt.

Med sju sittplatser har du ett mindre lastutrymme på 160 liter, men extrastolarna går enkelt att haka loss för extra plats. Det går även att vippa hela den andra sätesraden för att frigöra ännu mer lastyta. Då fungerar Jogger som en bra fraktbil för lite större möbler. Takrailsen går enkelt att göra om till takbågar.

Jogger är utan tvekan en av de mest praktiska och prisvärda bilarna på marknaden just nu, men visst finns det saker att göra sig lustig över. Som att bilen gungar när man smäller igen dörren. Och att ingen under resans gång till marknadsintroduktion har uppmärksammat felstavningen i infotainmentmenyn, där en av sex ikoner har översatts till "smarttelefon intergartion". Ljudet är burkigt och det låter som om man har låst inne radiohallåorna i en liten resonanslåda där framme.

Förvisso förväntar man sig lite skavanker i en budgetbil, men krockresultatet i Euro NCAP är inte lika lätt att skratta åt. Jogger har det mest rudimentära säkerhetsfunktionerna, men fick endast en av fem möjliga stjärnor. Dacia försvarar sig med att deras kunder är priskänsliga och inte vill betala för aktiva säkerhetsfunktioner som i dag är nödvändiga för att få högsta betyg.

DACIA JOGGER COMFORT TCE 110

Grundpris: 174 900 kronor.

Officiell förbrukning: 0,57 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 129 g/km.

Kväveoxidutsläpp: 22,9 mg/kilometer.

Motor: 1,0 liters trecylindrig motor med turbo.

Kraftöverföring: 6-stegad manuell, framhjulsdriven.

Max effekt: 110 hk.

Max vridmoment: 200 Nm vid 2 900–3 500 varv.

Skatt: 4 533 kronor.

Tjänstevikt: 1 318 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,54/1,78/1,63 meter.

Bagageutrymme: 160–1 807 liter.

0–100 km/tim: 11,2 sekunder.

Toppfart: 183 km/tim.

Dragvikt: 1 200 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

Bra gasrespons men jobbigt visslande ljud. Det är lättare att styra över kraften med den sexväxlade manuella lådan än med den automatlåda (CVT) som kommer i hybridversionen.

Ekonomi +++++ (5/5)

Billigaste sjusitsiga bilen på marknaden. Bland tillvalsutrustningen finns navigation för 5 500 kronor och automatisk AC för 3 500. Parkeringspaketet med dödavinkeln-varnare, parkeringsradar fram och bak och backamera kostar 5 900 kronor.

Miljö +++ (3/5)

Vår snittförbrukning landar på 0,7 liter per mil. En snålare hybridmotor kommer nästa år. Utomlands säljs den även med gasdrift.

Köregenskaper +++ (3/5)

Den lätta vikten och manuella lådan gör att bilen hänger med ganska bra, men man får tänka en gång extra innan man kör om.

Säkerhet + (1/5)

Jogger saknar en så kallad aktiv motorhuv som fälls upp för att skydda fotgängare. Sidokrockkuddarna ger inte så bra skydd på sista raden, där det också saknas bältespåminnare. Dessutom fick bilen anmärkning på en rad aktiva säkerhetssystem av Euro NCAP.

Helhet +++ (3/5)

En sjusitsig familjebil som tack vare stylingdetaljer och takrails lyckas se lite halvtuff ut. Jogger har mycket plats för passagerarna och ett väldigt flexibelt lastutrymme. Å andra sidan har man tummat på buller- och ljudkomfort och bilen har inte alla de senaste säkerhetsfunktionerna som finns på marknaden.

ANNONS