Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Blänkande rariteter i långa rader

Mopeder har blivit en livslång kärlek för Bosse Ellergren. Nu slår han upp dörrarna till sitt mopedmuseum för fjortonde året i rad - och som vanligt finns det några nyförvärv bland utställningsobjekten.

LÄS MER: Rymlig laddhybrid med en sportig touch

Fascinationen för mopeder slog till redan när Bosse Ellergren var 14 år. Nu närmar han sig 80 och intresset har knappast minskat med åren. Han är alltid är på jakt efter nya rariteter.

– Jag letar efter wow-känslan, säger han.

När han öppnade Hjorteds mopedmuseum för 14 år sedan hade han ett 60-tal modeller att visa upp. Nu har samlingen svällt till 150 exemplar som får turas om att stå i utställningshallen där 100 cyklar får plats.

De senaste tillskotten fraktades hem från England i höstas, en Honda Custom från 1990-talet och en Honda C50 Supercub från 2007. Den senare är klädd i poliskostym och fanns tidigare på en flygplats i Tokyo där den kördes av den japanska tullpolisen. Plötsligt tjuter det till. Bosse har satt i gång polissirenen som blinkar ilsket orange.

LÄS MER: 15 nya vätgasmackar i Sverige

– Det här är världens mest sålda motorfordon. År 2017 var man uppe i 100 miljoner exemplar, säger Bosse om trotjänaren som har tillverkats i över 60 år.

Mopederna blänker och kråmar sig i den 140 kvadratmeter stora utställningshallen. Omkring 2 000 besökare brukar komma hit varje år. En bubbelgumsrosa skönhet sticker ut lite extra. Det är italienska Testi weekend cross från 1964 med en Morini Franco-motor på 1,5 hästkrafter.

– Det såldes inte så många av de här och framför allt inte i Sverige. Den var nog lite för fräck. På den tiden rallade de ut dem för 700-800 kronor. I dag kostar de i stället 70 000-80 000 kronor, säger Bosse.

LÄS MER: Mycket kärlek i ett litet rullande hem

Praktverket har extra allt: krombågar, dubbla backspeglar, dubbla avgasrör, radio och en sadel dekorerad med fransar. Den tillverkades endast i färgen rosa.

– Vi åkte till Belgien och hämtade den. Säljaren sade att till och med radion fungerade, men sedan visade det sig att den bara kan få in mellanvåg och där finns inga sändningar längre.

LÄS MER: Guldskimrande lyx i Ryssland

Trots att Testin nu har många år på nacken är den i gott skick. Hela cykeln är nämligen renoverad. Många av de andra mopederna är också kördugliga, men inte riktigt alla. Det händer att Bosse tar ut och rastar något exemplar, men det blir inte så ofta nu för tiden.

– Det är inte många vi har soppa i, säger han och förklarar att mopederna mår bättre av att stå otankade.

En illgul, spektakulär sak med kompakt form skriker efter uppmärksamhet. Den är också en av Bosses favoriter, en enväxlad Honda Motocompo NCZ 50 med tvåtaktsmotor och centrifugalkoppling. Den tillverkades mellan åren 1981 och 82 och levererades som en paketlösning tillsammans med bilen Honda City.

LÄS MER: Swase går på bilmaskerad

Bosse plockar fram nyckeln och vecklar ut styret. Plötsligt antar den formen av en moped.

– Den gjordes för trånga städer. Man hade den i bakluckan på bilen och när man kom fram till sin parkeringsplats lyfte man ut mopeden och fortsatte sista biten på den, säger han.

Vilket nästa drömobjekt är avslöjar han inte. Egentligen är museet redan fullt – men det gör inte samlarintresset mindre.

LÄS MER: En 110-årig ikon gasar vidare

HJORTEDS MOPEDMUSEUM

+ Museet ligger 3,5 kilometer sydväst om Västervik, intill sjön Hjorten.

+ Det äldsta exemplaret i samlingen är en trampcykel från den engelska fabriken Royal Enfield. Den tillverkades år 1902 och har en fyrtaktad påhängsmotor från 1914.

+ Märken som finns representerade är bland andra: Monark, Vicky, Svecia, Nimbus, Hjorten, Raleigh, Velocette, och Crescent.

+ Hjorteds mopedmuseum har öppet varje dag mellan den 1 juli och den 29 augusti, men kan också ordna specialvisningar.