Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

Med iX bekänner BMW färg och hintar om vad vi kan förvänta oss av kommande elbilar. Ljudnivån, luftfjädringen och motorerna bjuder på en upplevelse à la Rolls-Royce, men prislappen är saftig.

LÄS MER: Franskt fokus på stil och finess

I bilar med stora bensinmotorer kan man förstå att tillverkarna förstärker ljudet. Men med elmotorer försvinner poängen eftersom deras vinande ljud är något man helst vill slippa höra. BMW iX är precis så tyst som alla elbilar borde vara. Det beror på att man har isolerat elmotorerna väl och att hjulen är fyllda med ljuddämpande skum.

På utsidan är modellen lika stor som suven X5 och på insidan är utrymmena i klass med den större modellen X7. Det är lika bekvämt i baksätet som i framsätet.

LÄS MER: Så länge håller elbilsbatteriet

Designavdelningen har gått hårt fram. Karossdesignen för tankarna till 1960-talets brutalism och insidan har fått ett mer minimalistiskt uttryck. Bakom den numera hexagonformade ratten finns det rymd. På instrumentbrädan vilar en lång horisontell skärm som är böjd mot föraren – i övrigt är det tomt. Bilen är redo för 5G men vi hinner bara bekanta oss ytligt med det uppdaterade infotainmentsystemet. Dessvärre har det fortfarande inte lärt sig svenska. Direktiv om att dimma det elektrokromatiska soltaket (glastaket innehåller ett ämne som aktiveras och deaktiveras av elektrisk ström och kan på så sätt ge skugga) eller få navigationen att uppfatta svenska scheljud är en utmaning på engelska.

LÄS MER: Mycket bil för pengarna i upphöjd korean

Denna modell är märkets första fyrhjulsdrivna elbil. Det sitter en svagare elmotor på framaxeln och en kraftigare på bakaxeln, som tillsammans utvecklar 523 hästkrafter. Batteripaketet på 105,2 kilowattimmar ger en officiell räckvidd på upp till 63 mil. Det går att snabbladda med 200 kilowatt vilket innebär att laddning från 10 till 80 procent tar 35 minuter – eller att 10 mils räckvidd går att få på 6 minuters laddning. Det finns en billigare variant – 40-modellen – med 42,5 mils räckvidd och nästa år kommer en M 60-modell med mer prestanda.

En testförbrukning på 2 kilowattimmar per mil i motorvägsfart vittnar om effektiva motorer, och är bra mycket bättre än i många andra mindre elbilar.

Trots att tjänstevikten motsvarar en medelstor elefant är bilen kvick och gasresponsen kommer utan fördröjning. Körupplevelsen är avslappnad och behaglig – tillsammans med tystnaden, luftfjädringen och kraften från motorerna kommer man nära en Rolls-Royce-upplevelse. Bilens storlek trollas inte bort av hjälpmedel som bakhjulsstyrning, sensorer och kameror men de gör det åtminstone svårare att köra in i en garagepelare eftersom bilens system bromsar innan det gått så långt. För att inte sikten för kameran, som sitter bakom den mörka grillen, ska försämras av stenskott har den klätts i ett självläkande material som aktiveras av varmluften från en hårfön. Och backkameran har en automatisk rengöringsfunktion, två funktioner som nog uppskattas i vårt tidvis snöslaskiga land.

LÄS MER: Dålig tajming för bekväm men trång elbil

LÄS MER: VW-favorit med driv på alla fyra

OMDÖMEN

Motor/växellåda: +++++ (5/5)

iX har ett bra rull och bilen friseglar när man inte gasar. Motorerna är starka och bra ljudisolerade. Energiåtervinningen är adaptiv och bromsar in inför framförvarande fordon. Det är trevligare än det icke-intuitiva B-läget som kan bromsa väl bryskt

Ekonomi: ++ (2/5)

Högt pris, med ett grundpris på över miljonen. Den enklare iX xDrive 40-modellen kostar från 865 000 kronor men då får man färre hästar och kortare räckvidd.

Miljö: +++++ (5/5)

Modellen har magnetfria elmotorer och kräver inte några sällsynta jordartsmetaller. Batteriet har en lägre andel kobolt (från Australien och Marocko) och högre energidensitet än tidigare.

Köregenskaper: +++++ (5/5)

Tack vare luftfjädring, adaptivt chassi och bakhjulsstyrning bjuder iX xDrive 50 på en komfort och smidighet som övertrumfar alla andra elbilar på marknaden. Styrningen är avslappnad och precis. Bra vridstyvhet och balans för en så pass stor bil.

Säkerhet: ++++ (4/5)

Har inte testats av Euro NCAP men här finns alla de senaste aktiva och passiva säkerhetssystem man kan tänka sig.

Helhet ++++ (4/5)

Detta är en bil man kan köra långt i utan att bli trött. Tyst och bekväm som en Rolls-Royce. Bra räckvidd, starka och effektiva motorer. Gott om utrymme. Helt okej laddhastighet och hög tekniknivå även om laddnätverket och infotainmentsystemet är sämre än hos Tesla. (TT)