El-Mokka söker uppmärksamhet

Nu har Opel tagit ut svängarna designmässigt. Kanske är det vad som krävs för att svenskarna ska återupptäcka det tyska märket? Mokka erbjuds för första gången med eldrift – vi provkör.

ANNONS
|

LÄS MER:En sportig kombi för den som vill glänsa

Nya Mokka har i princip bara namnet gemensamt med den gamla versionen. Nykomlingen lanseras i en variant med bensinmotor på 130 hästkrafter, men vi kör den mer intressanta el-nyheten. Elmotorn har 136 hästkrafter och bilen har en räckvidd på drygt 32 mil. För den som lusläser specifikationerna känns siffrorna igen från systerbilen Peugeot e-2008 som också är en trevlig liten suv. Den kostar drygt 90 000 kronor mer och då får man lite bättre materialval och aningen större bagageutrymme. Men även krångligare grafik och ett infotainmentsystem som gör livet onödigt komplicerat.

Rattkringlan i läder ger lite retrokänsla, då den är tunnare än i många nutida bilar. Styrningen är precis och bjuder på bra känsla. Dessutom är rattjusteringen generös vilket gör att man kan dra den ovanligt nära kroppen eller skjuta den långt ifrån sig – ett plus för de som avviker från medianlängden.

ANNONS

LÄS MER:Indian – en återuppstånden 120-åring

Det går enkelt att få till en bra sittposition, men stolarna bjuder inte på den bästa långfärdskomforten. Med Mokka-e kommer du 25–29 mil innan det är dags att ladda om du kör till batteriet har 10 procent kvar. Den verkliga räckvidden beror på utomhustemperaturen och hur snabbt du kör. Att ladda från 10 till 80 procent går på drygt 30 minuter tack vare 100 kilowatts snabbladdning.

Här finns både karisma och körglädje. Från Opels sida hoppas man att det nya formspråket ska få fler att återupptäcka varumärket – och det lär bli modellens största utmaning. Bland konkurrenterna finns Volkswagen ID 3 City, som inte är någon suv med upphöjd kaross men som på pappret har längre räckvidd, fylligare helhetskänsla och ett grundpris som är 20 000 kronor lägre.

Till svagheterna hör de spartanska materialvalen och att gruset som rumlar runt i hjulhusen hörs tydligt. Och karossen har en tendens att vicka lite i sidled när fjädring och dämpare får mer ojämnheter än de kan hantera.

LÄS MER:Mer bensin än el i Volvos nya laddhybrid

Just nu erbjuds Mokka-e till kampanjpriser från 369 900 kronor, 60 000 under ordinarie pris. Vill du åt godbitar som uppvärmda backspeglar, rattvärme, backkamera, parkeringsradar fram och bak, döda vinkeln-varnare samt Apple Carplay eller Android Auto får du kliva upp till utrustningsnivån GS Line som kostar 20 000 kronor extra, då ingår också häftigare interiör.

Men visst vill man även ha nyckellöst system (2 900 kronor) och trådlös mobilladdning (1 500 kronor)? Då lönar det sig att kryssa i GS Line Icon för 454 900 kronor och lägga till det nyckellösa systemet i stället – för då får man även den adaptiva farthållaren som anpassar hastigheten om man kör i kapp en bil med lägre hastighet.

Att konfigurera bilar är en del av nöjet och Opel har gjort det lätt för köparna att skräddarsy sin bil utan att baka in tillval i ”tvingande” paket.

Slutnotan för min Mokka landar på 457 800 kronor innan bonus. Det är fortfarande dyrare att köpa elbil, men fördelarna kommer för den som kan ladda hemma för en till en och en halv krona per kilowattimme – el-Mokkans milkostnad landar då på mellan två och tre kronor. Det finns andra alternativ i samma prisklass som har längre räckvidd, men med Mokka-e lär man ha bäst chanser att sticka ut från mängden.

OPEL MOKKA-E

Grundpris: 429 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Testbilen: Har Elegancepaketet, för 474 900 kronor.

Förbrukning: 1,8 kWh/mil.

Räckvidd på el: 32,2 mil (WLTP).

Motor: Permanent synkron elmotor.

Max effekt: 136 hästkrafter.

Max vridmoment: 260 Nm.

Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 50 kWh.

100 procent (11 kW): 5 timmar och 15 minuter.

10–80 procent (100 kW): 30 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 598 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,15/1,79/1,53 meter.

Bagageutrymme: 350–1 060 liter.

0–100 km/tim: 9,0 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

136 hästkrafter med direkt vridmoment räcker gott för omkörningar. Accelerationen är inte brutal men bilen känns fortfarande engagerande på kurviga landsvägar. Tyst motor. Fint samspel mellan motor och växellåda.

Miljö +++++ (5/5)

Elbilar bidrar som bekant inte med lokala utsläpp, däremot kräver batterierna en hel del sällsynta jordartsmetaller. Mokka-e har ett mellanstort batteri.

Ekonomi +++ (3/5)

Bensinversionen av Mokka kostar från 199 000 kronor, elversionen det dubbla, men just nu råder kampanjpriser och därtill finns elbonusen. Privatleasingerbjudande (36 månader) börjar på 2 900 kronor per månad, då ingår 1 500 fria mil årligen.

Köregenskaper +++ (3/5)

Styrningen är ärlig och bilen är smidig och kul att köra. Däremot har den en del karossrörelser i sidled eftersom fjädring och dämpare är av lite enklare mått. Opel Mokka-e erbjuds endast med framhjulsdrift, dragkrok går inte att få.

Säkerhet ++++ (4/5)

Modellen Mokka med förbränningsmotor har krocktestats av Euro NCAP med högsta betyg. Dock inte elversionen, men här finns både autobroms och adaptiva farthållare samt backkamera.

Helhet ++++ (4/5)

Mokka-e är en allsidig kompaktsuv med bra snabbladdningshastighet. Däremot finns det konkurrenter som kommer längre för samma pris. Styrkan är körglädjen och designen, till svagheterna hör materialvalen och ljudisoleringen.

TVÅ KONKURRENTER

Peugeot e-2008

Pris: 519 900 kronor (innan miljöbonus). 136 hk. 260 Nm.

50 kWh batteri och 32 mil räckvidd (WLTP). Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,0 sekunder.

Samma bil under skalet men med större bagageutrymme, bättre materialval, och ljudisolering. Förarinstrument med 3D-effekt. Dock 90 000 kronor dyrare.

Mazda MX-30

Pris: 347 900 kronor (innan miljöbonus). 145 hk. 271 Nm.

35,5 kWh batteri och räckvidd 20 mil (WLTP). Toppfart 140 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder.

Kortare räckvidd och långsammare snabbladdning (40 minuter till 80 procent). Bättre köregenskaper och materialval.

ANNONS