En suv med fokus på de mjuka värdena

Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.

ANNONS
|

LÄS MER:Kombi på Porsches vis blir utan drag

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

ANNONS

LÄS MER:Optimering piggar upp motorn

Vid lugn körning lever den åttastegade växellådan sitt eget liv. När den växlar upp till en högre växel kommer det med en portion av acceleration – det märks inte på hastighetsmätaren men känns precis som att köra över en våg. Kör man mer bestämt med kraftigare tempoväxlingar låter sig växellådan inte stressas alls, utan tar god tid på sig att hitta rätt växel.

Vår testbil har den högsta utrustningsnivån där förarsätet justeras elektroniskt. Vid parkeringsövningar fungerar kamerorna – (främre, bakre och 360-kameran) med sina blå hjälplinjer synliga på den stora skärmen – så exakt att jag törs fickparkera nära trottoarkanten utan att vinkla ner backspegelarna. Infotainmentsystemet kan vara segt i starten och navigationen tar en liten stund på sig att vakna till liv – att det går att få kartvisningen integrerad framför ratten är mycket praktiskt när man navigerar.

Baksätet är rymligt för en bil i denna klass och består av tre individuella platser i stället för en klassisk soffa. Det betyder att ryggstöden går att vinkla eller fällas helt. Sätena går att skjuta fram och bak individuellt vilket gör att bagageutrymmet kan anpassas efter lastbehov.

LÄS MER:Nu är fler fordon klimatbonusbilar

Enligt den standardiserade mätnormen WLTP ska man komma 5,5 mil på en laddning. Vi kommer runt 3,7 mil en vårdag när vi kör i varierande hastighet. Det är svårt att jämföra räckvidden på ett rättvist sätt mellan olika laddhybrider om man inte genomför testet i exakt samma väder och hastighet.

Tycker man om det annorlunda och kan tänka sig att ta sig an livet med en dos av lugn är C5 Aircross en mycket charmig, praktisk och tyst bil. Den är en annorlunda körupplevelse i jämförelse med den tyska och mer konservativa laddhybriden Volkswagen Tiguan, som har en jämförbar prislapp med elräckvidd på fem mil.

LÄS MER:Allt fler epatraktorer på vägarna

CITROËN C5 AIRCROSS PHEV SHINE EXCLUSIVE

Grundpris: 494 900 kronor (minus 25 761 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 0,14 liter/mil (WLTP).

Endast elförbrukning: 1,46 kWh/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 15,5 mg/km.

Räckvidd på el: 5,5 mil (WLTP).

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter med turbo + synkron elmotor.

Systemeffekt: 225 hästkrafter. (Bensinmotor 181 hk + elmotor 110 hk).

Max vridmoment: 360 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 13,2 kWh (200V).

Räckvidd: 5,5 mil enligt WLTP.

10-100 procent (22 kW): 1 timme 49 minuter.

10-100 procent (1,8 kW/vägguttag): 6 timmar och 48 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 871 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,50/1,86/1,68 meter.

Bagageutrymme: 600–1 530 liter.

0–100 km/tim: 8,7 sekunder.

Toppfart: 225 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

Bra acceleration och fin balans mellan el- och bensinmotor. Smidig övergång mellan de olika drivkällorna. Däremot lever växellådan sitt eget liv, där upp- och nedväxlingar märks mer än vanligt och vid hårdare körning har den svårt att hänga med.

Ekonomi +++ (3/5)

En halv miljon för en Citroën är mycket pengar – tillfälligt kampanjpris och klimatbonus gör dock att priset sjunker med nästan 100 000 kronor. Privatleasing börjar på 4 900 kronor per månad.

Miljö +++++ (3/5)

När eldriften är slut sticker bensinförbrukningen iväg till 0,63 liter per mil, det är högt. ”Battery Hold” är en bra funktion som gör att du kan spara på batteri och eldrift tills du kommer in till stan.

Köregenskaper +++++ (3/5)

Mycket bra fjädringskomfort. Styrkan är den höga bekvämligheten vid vardagskörning – vilket också är svagheten om man vill köra mer aktivt med snävare kurvtagning, då bilen inte är särskilt vridstyv.

Säkerhet ++++ (4/5)

Fick av Euro NCAP betyg 4 av 5 år 2019 vilket beror på att bilen krocktestades utan säkerhetspaketet. I Sverige säljs dock bilarna med en rad säkerhetsdetaljer i standardutrustningen, vilket ger en femma i betyg. Trots det blir slutbetyget ändå en fyra eftersom Euro NCAP:s betyg gäller.

Helhet +++ (3/5)

Komfortabel fjädring, rymlig och flexibel interiör med hög säteskomfort. Tyst kupé och välisolerad drivlina. Snabb laddning, dock hade man önskat lite längre räckvidd på el. Saftig prislapp vid ordinarie pris.

ANNONS