Enyaq med extra motor – mer för pengen

När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.

ANNONS
|

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

ANNONS

En fördel med att ha en motor som driver framhjulen och en annan som driver bakhjulen är att man slipper en kardantunnel som stjäl utrymme, rätt igenom kupén. Dessutom lämnas bagageutrymmet baktill intakt.

Plattform och drivlina delar Enyaq 80x med fyrhjulsdrivna Volkswagen ID.4 GTX, men Skodas version är i vanlig ordning rymligare och bättre disponerad.

Luftvärmepump är standard och tillvaratar spillvärmen från batteriet för att ge värme i kupén. Speciell så här års, när det är kallt, betyder det att du inte behöver tära lika mycket på batteriet för att hålla dig varm.

Enligt WLTP-körcykeln har fyrhjulsdrivna Skoda Enyaq 80x en räckvidd på drygt 49 mil med fulladdat batteri. Efter att ha laddat 100 procent (rekommendationen vid snabbladdning är 80 procent) kom vi som bäst 41 mil i höstrusk.

Skoda har snofsat till sig vid varje generationsbyte och börjar nu till och med kännas lite lyxig när det gäller materialval och inre design. Och något lågbudgetmärke är det som bekant inte längre. Det började svensken Hans Folkesson bygga bort redan 1994 då han utnämndes till teknisk chef vid Skodas huvudkontor i tjeckiska Mlada Boleslav. Och just där byggs Enyaq.

Bakom ratten känns bilen lite fastare i fjädringen än kusinen från VW och körkaraktären upplevs också som lite sportigare.

17 000 kronor extra kostar den sportigare varianten Sportline som vi provkör och vill du dessutom ha en lysande grill i fronten, som ser ut som hajtänder i mörker, får du lägga till ytterligare 6 900 kronor.

I standardutrustningen ingår nu en mer kraftfull snabbladdning till 80-modellerna, som ger 125 kilowatt. Testbilen snabbladdade vi på 38 minuter.

Så var det då det här med priset på den fyrhjulsdrivna nykomlingen: 595 300 kronor är alltså bara 23 400 kronor dyrare än den tvåhjulsdrivna. Trots att du dessutom får en extra motor och ytterligare 61 hästkrafter.

Vilken svensk Enyaq-köpare, med vinterväder i faggorna och kanske sommarstuga långt ute i bushen, väljer då en bil som bara driver på bakhjulen?

Det skulle möjligen vara att den bakhjulsdrivna är lite roligare att ratta och lite smidigare där det är trångt (en halvmeter mindre vändcirkel), men det lär nog inte kompensera det sämre andrahandsvärdet den dag det är dags att byta.

SKODA ENYAQ IV80X

Grundpris: 595 300 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: 1,85 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 471 km (WLTP).

CO2: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Asynkron elmotor fram, synkron elmotor bak.

Kraftöverföring: 1-växlad, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon 77 kWh.

Laddtid 100 procent: (11 kW) cirka 7 timmar, 30 minuter.

Laddtid 80 procent: (125 kW) cirka 38 minuter.

Skatt: 360 kronor/år.

Max systemeffekt: 265 hästkrafter.

Max vridmoment: 425 Nm.

Tjänstevikt: 2 344 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 200 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,65/1,88/1,62 meter.

Bagageutrymme: 585–1 710 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,9 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Dubbla elmotorer på 61 respektive 204 hästkrafter och enväxlad transmission. Bra klipp när man trycker på gasen. Högsta hastigheten är begränsad till 160 kilometer i timmen, men vem kan behöva mer?

Ekonomi +++ (3 av 5)

70 000 kronor i miljöbonus är en klen tröst när bilen kostar nästan 600 000. Däremot är merkostnaden för fyrhjulsdrift lockande låg och påverkar säkert andrahandsvärdet. Låg skatt. Vid hemmaladdning blir den billig i drift.

Miljö +++++ (5 av 5)

Nollutsläpp. Hur miljövänligt elen har producerats beror förstås på var man laddar. Bra räckvidd om man kör smart och det är lagom utomhustemperatur.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Lite sävligare i styrresponsen än den bakhjulsdrivna varianten, men med ett förutsägbart uppträdande trots tyngden. Jättehjulen på testbilen bullrar och ger en lite stötig gång på dåliga vägar. Välj en annan dimension på både fälgar och däck.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest även om man påpekar att delar av fronten är utformade så att de kan förvärra skador vid kollision med fotgängare. Hög säkerhetsutrustning är standard.

Helhet ++++ (4 av 5)

Dyr, som alla elbilar, men ger ändå mer för pengarna än flera av konkurrenterna i den här klassen. Som alla Skoda är även Enyaqs utrymmen väldisponerade, både för bagage och baksätespassagerare. Ta fabriksuppgiften om räckvidd med en nypa salt.

ANNONS