Fåfänga silhuetter i sportig budgetcoupé

Sportiga coupésuvar är inte på något sätt mer praktiska än vanliga suvar, och det är exakt det som är meningen. Det är vanligtvis fåfängan och starkare motorer som går först i "coupéer", men Arkana har snål hybriddrift och utrymmena är bättre än förväntat.

ANNONS
|

LÄS MER:Så många alingsåsare har köpt elbil i år

Fransoserna är kryptiska. Namnet Arkana kommer från latinets arkanum som betyder hemlighet. Men det är ingen hemlis att det var BMW som uppfann coupésuv-klassen med BMW X6 2008. Som sedan följdes upp av premiumkonkurrenter som Range Rover Velar, Mercedes GLE/GLC Coupé, Audi e-tron Sportback och Q8.

Renaults sluttande linjer kostar dock en bråkdel och har i stället siktet inställt på billigare konkurrenter som Kia XCeed och Toyota CH-R, där den förstnämnda kan fås med laddhybriddrift. CH-R bygger vidare på Priusens effektiva hybriddrift men är å andra sidan en lite mindre bil.

Arkana erbjuds med två motoralternativ, antingen med klassisk bensinmotor på 140 hästkrafter och sexstegad växellåda – bilen kostar då från 246 900 kronor – eller det smartare valet för 258 900 kronor, med självladdande hybridmotor på 145 hästkrafter och så kallad dogbox.

ANNONS

Dogbox är en form av växellåda som är vanlig inom motorsporten. Det innebär väldigt förenklat att växlingarna sker med hjälp av en elmotor. Det finns alltså två elmotorer under skalet, en vars huvuduppgift är att driva bilen och en som synkroniserar växlarna. Växlingarna märks knappast och är ett alternativ till den steglösa CVT-lådan som flera konkurrenter jobbar med.

Vi provkör hybriddriften som förväntas bli storsäljaren. Den är tyst och bränslesnål – efter vår körning hamnar vi på en genomsnittlig förbrukning på 0,53 liter/milen. Vid gaspådrag saknas lite bottenvrid – kraft i starten – men det ordnar upp sig i mellanregistret i högre fart. Bilen upplevs tyst och välisolerad.

LÄS MER:VW-favorit med driv på alla fyra

I Renaultfamiljen kilar Arkana in sig storleksmässigt mellan Kadjar och den större suven Koleos. Innerutrymmena är inte alls så illa som man kan förledas att tro när man ser den sluttande akterlinjen. I baksätet har jag fortfarande luft ovanför huvudet och det är gott om plats för ben och fötter. Även om Renault försöker saluföra Arkana som en familjebil är det dock väl optimistiskt att tro att så mycket packning skulle rymmas efter att barnvagnen har stuvats in, eftersom utrymmet ovanför insynsskyddet offrats för att få den sluttande taklinjen.

Renault kallar sin elektrifiering för E-tech, och just nu finns laddhybriderna Captur och Mégane samt hybriden Clio. Elbilen Zoe kommer att fasas ut 2024 och ersätts redan nästa år av en eldriven crossover-version av Mégane. Så småningom kommer även en urläcker retrotolkning av Renault 5 i elbilsutförande.

Utrustningsnivåerna är tre: Zen, Intens och R.S Line. Bilen är välutrustad redan i grundutförandet med 17-tums hjul, nyckellöst system och parkeringssensorer fram och bak. Det mellersta Intens-utförandet ger mest valuta för pengarna, med större pekskärm, 18-tumshjul och backkamera. Dessutom en betydligt ljusare och trevligare interiör. I topputförandet R.S Line får man mest kosmetiska uppgraderingar, som kolfiberliknande detaljer, finare material samt röda detaljer in- och utvändigt.

LÄS MER:Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

ANNONS