Franskt fokus på stil och finess

DS4 bjuder på komfort, egen stil och finess. Attribut som fransoserna hoppas ska övertyga svenska köpare. Frågan är om det räcker i konkurrensen med tyskarnas kompaktsuvar?

ANNONS
|

DS blev ett självständigt varumärke 2014. Tidigare var det en del av Citroën, men likt Polestar och Cupra knoppades man av från modermärket för att stå på egna ben. Företaget har enligt en representant sneglat på Volvo, som lyckats göra premium på ett annorlunda sätt än Mercedes, Audi och BMW.

Designmässigt tar DS ut svängarna mer än tyskarna. Interiören känns mer skräddarsydd och sofistikerad. Där de flesta biltillverkare lyfter fram den senaste tekniken med stora pekskärmar försöker DS i stället tona ner den genom att kamouflera knappar och ge skärmen en mer diskret roll. Det är även omsorgen i detaljerna som gör att detta inte känns som bilen man tar till Bauhaus.

ANNONS

I konkurrens med kompaktsuvarna Volvo XC40, Audi Q3 och Lexus UX framstår DS4 som den mest stilsäkra modellen. Det har inte bara med omsorgen i sömmarna att göra utan även med proportionerna och silhuetten. Det lilla emblemet på motorhuven för tankarna till en medalj eller ett sigill – och i aktern syns ett stiliserat DS. Detta står bjärt emot de stora vräkiga modellbeteckningarna i versaler som många tillverkare pryder bilarna med i dag.

DS lanseras i Sverige i slutet av året. De svenska priserna är inte officiella än, men vi kan nog räkna med en halv miljon kronor för laddhybriden och 300 000-400 000 kronor för bensinmotorerna på 130 eller 180 hästkrafter. Utrymmesmässigt är det en bekväm bil för två, och även om vuxna får plats i baksätet måste man offra lite rymd i en låg bil med sluttande taklinje.

När DS4 lanserades första gången fick den kritik för fjädringen och för att den kändes för mycket som en vanlig Citroën. Citroënkänslan är borta nu, men man har spunnit vidare på komforten som de gjorde sig kända för med den gas-hydrauliska fjädringen. Scan Suspension hör till en av höjdpunkterna i DS4. Fjädringen anpassar sig efter hastighet, rattutslag och karossrörelser men läser också av vägen med hjälp av en kamera som sitter i vindrutan. Synd bara att funktionen endast fungerar så länge det finns energi kvar i batteriet. Fram till dess bjuder den på bäst komfort i klassen.

Laddhybriden kan köras på el i upp till 5,5 mil och laddas upp via laddbox på 1 timme och 40 minuter. Audis laddhybrid Q3 klarar drygt fem mil och Volvos XC40 kommer som längst 4,6 mil på en laddning. Och Lexus kompaktsuv UX erbjuds antingen som självladdande hybrid eller ren elbil. Prismässigt ligger DS4 i samma spann som konkurrenterna. Teknik och säkerhet håller hög nivå med alla de senaste funktionerna – som 360-kamera, head up-display och stolsmassage. Här finns även adaptiv farthållare och radarsystem som varnar för mötande trafik i olika situationer.

I dag har DS fyra modeller på marknaden, den mindre crossovern DS3 som även finns som elbil, den större suven DS7 och den lyxiga sedanen DS9. 2024 ställer man om till att bli ett renodlat elbilsmärke inom Europa - då släpps även nästa modell som blir en elbil med en räckvidd på 60 mil.

DS4 är alternativet för dig som vill ha något som känns mer välklätt och annorlunda än de tyska premiummärkena. Men frågan är om det och prissättningen räcker för att folk ska gå över från tyskt till franskt?

DS4 E-TENSE 225 PHEV

Grundpris: Ej fastställt men runt 500 000 kronor (minus cirka 25 000 kronor i miljöbonus).

Officiell förbrukning: 0,13 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 30 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: Ingen uppgift.

Räckvidd på el: 5,5 mil (WLTP).

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter + elmotor.

Systemeffekt: 225 hästkrafter. (Bensinmotor 180 hk + elmotor 110 hk.)

Max vridmoment: 320 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 11,9 kWh (200V).

Räckvidd: 5,5 mil enligt WLTP.

10-100 procent (laddbox): 1 timme 40 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 328 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,40/2,06/1,47 meter.

Bagageutrymme: 390 liter.

0–100 km/tim: 7,7 sekunder.

Toppfart: 233 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Bra acceleration och fin balans mellan el- och bensinmotor. Smidig övergång mellan de olika drivkällorna. Accelerationen är bra även efter att elen tagit slut.

Ekonomi +++ (3/5)

DS4 kostar i runda slängar lika mycket som sina tyska konkurrenter. Frågan är om det räcker för att få folk att våga testa ett franskt, relativt okänt varumärke.

Miljö ++++ (4/5)

Räckvidden på el är 5,5 mil vilket är längre än hos konkurrenterna i klassen. Den verkliga förbrukningen är högre än den officiella på 0,13 liter per mil – under vår provkörning körde vi mestadels på el och i hybridläget vilket gör det svårt att bedöma hur mycket bensinmotorn drar när batteriet är urladdat.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Bland de bekvämaste bilarna i klassen tack vare den aktiva fjädringen, men det är synd att den bara fungerar så länge det finns el i batteriet. Avslappnat vid långkörningar och smidig i stadstrafik tack vare eldriften. Kul chassi och bra väghållning även vid aktiv körning.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP ännu – men här finns flera av de senaste assistans- och säkerhetssystemen.

Helhet +++ (4/5)

Ett annorlunda och komfortabelt val för den som vill sticka ut från mängden. Mycket hög detaljnivå och kvalitetskänsla. Tyst kupé och fin drivlina. Bra säteskomfort. Passar det lilla hushållet bättre än barnfamiljen.

ANNONS