Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Frivilliga mc-proffs rycker ut

Är det snöoväder, rasar bränder eller blåser orkanvindar? Då kan Frivilliga motorcykelkåren, FMCK, rycka ut. Mc-ordonnanserna ska kunna köra oavsett väglag, terräng och årstid. Så är de också väl utbildade och hojarna robusta arbetshästar.

Tvåtaktarna knattrar och morrar. De sladdar i grus, tuggar sig över stockar och forcerar ett knaggligt stenparti. Kort sagt är det uppvärmning inför ett träningspass för några medlemmar i FMCK Göteborg.

– Frivilliga motorcykelkåren hjälper till i katastrofsituationer. Vi patrullerar under skogsbränder, deltar i eftersök och letar efter försvunna personer. Vi kan täcka stora områden snabbt och eftersom vi står på fotpinnarna förstör vi inte doftspåren för hundarna, säger Anders Eriksson under ett avbrott i körningen.

Andra saker som den frivilliga försvarsorganisationen kan bistå med är transport av materiel, undersöka framkomlighet, sätta upp högantenner för kommunikation samt frakta personal, som läkare. FMCK Göteborg rycker ut i genomsnitt åtta till tolv gånger per år. Hittills har det oftast handlat om att bistå polisen vid eftersök, men det har också hänt att man hjälpt till vid skogsbränder.

En mc-ordonnans ska kunna framföra sin hoj i alla väder under samtliga årstider. I FMCK använder man modellen Husqvarna MC 258. Den är en tålig kämpe från förr, som är försedd med 21-tums framhjul, ett högt uppdraget avgassystem samt en motor på 250 kubik med en fyrväxlad automatlåda. Numera finns det förstås vassare maskiner – men inte många som är lika lättskötta.

– Du kan plocka isär halva hojen bara med de få verktyg som finns med som basutrustning. På utbildningarna brukar man dränka en MC 258 i vatten. När man sedan tar upp den behöver man bara skruva av tanken, ta bort tändstiftet och skaka ur luftfiltret, vända upp och ned på hojen och dra i kicken. Den brukar starta på femte försöket, säger Anders Karlsson.

Han och kamraterna kickar återigen igång sina maskiner. En efter en ger de sig ned i ett djupt kärr och kör fram och tillbaka. Lervällingen bildar vågor som skvätter i kaskader.

– Vi får hela tiden tänka på säkerheten. Om vi ska leverera något viktigt i en krigssituation måste vi till varje pris komma fram. Då kan vi inte chansa, säger Anders Karlsson.

I grundutbildningen till mc-ordonnans ingår orientering, terrängkörning och trafiktjänst. Man lär sig även att bogsera med hjälp av motorcykeln, via ett rep från styret. En fortsättningskurs behandlar vinterkörning, där man får köra med skidor på hojen.

MC 258 är duglig även bortom terrängen.

– Trots att den varken har blinkers eller backspeglar får man köra i trafiken. När man ska svänga ger man tecken genom att sträcka ut armen, säger Anders Eriksson och sadlar upp.

ORGANISATIONEN

FMCK bildades i Stockholm redan 1929 och bestod av ett trettiotal elitförare. Knappt tio år senare blev den en frivillig försvarsorganisation och spreds i början av 1950-talet över landet.

+ I dag är FMCK indelad i 45 sektioner, med cirka 6 500 medlemmar, varav 1 300 tillhör Hemvärnet.

+ Organisationen har i uppdrag att rekrytera och utbilda mc-ordonnanser för krigsplacering inom totalförsvaret. Man bedriver tävlingsverksamhet samt trafiksäkerhetsarbete och ska kunna ställa medlemmar till samhällets förfogande vid katastrofsituationer.

HUSQVARNA MC 258

+ Försvarsmakten ville ha en ny duglig krigsmaskin. Den skulle vara automatväxlad och kunna köras i gångfart samt transportera två utrustade soldater i 110 kilometer i timmen. Dessutom skulle den kunna ligga ned och gå på tomgång för att mc-soldaterna skulle få bättre skydd när de gav eld och därefter snabbt kunna rycka framåt igen.

+ Husqvarna presenterade en prototyp av modellen 1977 och knappt tre år senare var hojen färdig.

+ Sammanlagt tillverkades 3 000 exemplar under ett par års tid. Av dem har en tredjedel skrotats eller sålts, medan resten blev överförda till FMCK.