Hörlurar – ett gissel i trafiken

Varannan svensk bär hörlurar i trafiken – och stänger därmed ute omgivningens ljud.
– Självklart ökar detta risken för olyckor, säger Irene Isaksson-Hellman på försäkringsbolaget If.

ANNONS
|

I affären, på bussen och i joggingspåret – många människor lyssnar på någonting nästan var de än befinner sig. I lurarna avnjuts musik, poddar och ljudböcker. Men att ljuden i runt omkring hörs svagare eller stängs ute helt kan ställa till det, speciellt när man befinner sig ute på gatan.

– Hörlurar kan avleda uppmärksamheten och ökar riskerna. Du kanske inte hör fordon som signalerar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma olika situationer, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

I en undersökning som försäkringsbolaget beställde förra året svarade varannan att de har på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken. Skillnaderna mellan olika åldersgrupper är tydliga – bland de yngre (18-34 år) är andelen större.

ANNONS

Men det omfattande användandet kan få allvarliga konsekvenser. Hörseln har mer betydelse för oss i en trafiksituation än vi kanske tror.

– Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen. Hörseln är viktig för att kunna göra rätt bedömningar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Att bära lurar i trafiken är inte olagligt, men Trafikverket rekommenderar att man avstår. Det förekommer att hörlurar är en av faktorerna som bidrar till att dödsolyckor inträffar. Det har exempelvis hänt att personer inte har hört de varnande ljudsignalerna vid järnvägsövergångar, och blivit påkörda. Efter några sådana olyckor 2012 infördes rekommendationen, som alltså fortfarande gäller.

– Det finns ett samband mellan hörlurar och olyckor, inte minst för fotgängare och cyklister. Dessutom kan funktionen ”noise cancelling” stänga ute de flesta ljud och göra så att du blir en ännu sämre trafikant, säger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

Active noise cancelling är en vanlig teknik i hörlurar. Det innebär att mikrofoner fångar upp omgivande ljud, skapar en motsatt signal, och till stor del neutraliserar dem.

Att använda hörlurar är inte lika vanligt vid bilkörning. Då talar vi å andra sidan mer i telefon och lyssnar på stereon, vilket förstås också riskerar att stänga ute viktiga ljud.

– All typ av distraktion kan innebära en risk. I de situationer som kräver mest uppmärksamhet bör du ta ansvar och sänka volymen. Och undvika att bära hörlurar, säger Irene Isaksson-Hellman.

SÅ ANVÄNDS HÖRLURAR I TRAFIKEN

+ Enligt en undersökning från 2020, beställd av försäkringsbolaget If, har varannan person på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken.

+ Fler än var tredje använder hörlurar när de promenerar, drygt var sjätte vid löpträning och nästan lika många när de cyklar.

+ Bland 18-34-åringar är hörlurar i trafiksituationer ungefär dubbelt så vanliga som hos den vuxna befolkningen i stort. Bara 19 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de aldrig bär hörlurar i trafiken.

+ Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Sammanlagt gjordes 3 516 intervjuer via internet i Sverige med män och kvinnor, från 18 års ålder.

ANNONS