Här är några av bilbranschens värsta skandaler

Misstag, slarv och rent fusk. Sedan bilens barndom har det byggts dåliga fordon, mörkats fel och snålats in på material. Ibland har resultatet blivit livsfarligt. Här är några av branschens värsta skandaler.

ANNONS

Krånglande elektronik, dåliga växellådor och fel på bränslesystemen. Bilar kan vara bristfälliga och ibland återkallas modeller. Sådant kan bero på slarv - men även på oärlighet.

– En jätteskandal var ”dieselgate”. Volkswagen hade medvetet fuskat så att deras dieselbilar visade betydligt mindre utsläpp av kväveoxid än vad som var fallet, säger Jan-Erik Berggren, motorjournalist på tidningen Teknikens värld.

Bomben briserade 2015. Fusket berörde cirka elva miljoner bilar och Volkswagen förlorade omkring 300 miljarder kronor på kuppen. Man hade manipulerat en mjukvara som kände av när fordonen testades i laboratorium och då sänkte utsläppsvärdena. När bilarna väl kördes på vanliga vägar kunde föroreningarna vara 40 gånger högre. Rättegången mot den förre vd:n samt fyra chefer inleddes i Tyskland 2021 och väntas pågå under en lång tid framöver.

ANNONS

Bidrog till förändringar

Skandalen bidrog till förändringar i branschen.

– Efter detta blev diesel ett rött skynke för politikerna. Det påskyndade elektrifieringen och satte fart på elbilen, säger Jan-Erik Berggren.

Han betonar att det är fler tillverkare än Volkswagen som har fuskat.

Exempelvis har Opel använt en liknande programvara för utsläppsvärdena. Samma sak gjorde Mercedes moderbolag Daimler och fick 2019 böta motsvarande nio miljarder kronor. Samtidigt har Mitsubishi under många år underdrivit både bränsle- och utsläppssiffror.

Men fusk i bilbranschen är inget nytt fenomen. På 1970-talet hade småbilen Ford Pinto bensintanken placerad för långt bak och kunde börja brinna vid en lätt påkörning. Ford kände till detta och anklagades för att ha räknat ut att det var billigare att betala för eventuella dödsfall än att åtgärda felet.

– En enorm skandal var Takatas livsfarliga krockkuddar. När de utlöstes var det med en kraftig explosion som spred metalldelar i kupén. Ett antal människor dog och kuddarna fick bytas ut i många miljoner bilar, berättar Jan-Erik Berggren.

Erkände sig skyldigt

Säkerhetsföretaget Takata erkände sig skyldigt till bedrägeri. De hade snålat och använt det instabila ämnet ammoniumnitrat som utlösare i krockkuddar, i stället för det vanliga guanidinnitrat. Det hela uppdagades 2008 och ärendet är inte över än.

Men alla fel och brister beror inte på oärlighet. Biltillverkarna och deras underleverantörer lever under ständig tidspress och gör misstag, slarvar och chansar. Att branschen har ett snävt ekonomiskt manöverutrymme kan spela in, enligt Jan-Erik Berggren.

– De flesta tillverkare har en vinstmarginal på bara fem-tio procent. Samtidigt är de jagade från flera olika håll, av myndigheter och aktieägare. De måste gå med vinst.

ANDRA SKANDALER I BILBRANSCHEN

+ Djurförsök med apor: 2014 ville Volkswagen, BMW och Daimler motbevisa att dieselavgaser är cancerframkallande. Därför hölls tio apor i ett rum där avgaserna pumpades in medan djuren fick se tecknad film. Det utfördes även avgasexperiment på människor. De tyska biltillverkarna har i efterhand tagit avstånd från forskningen.

+ Fusk med motorstyrningen: Vad kan man göra om bilen går dåligt när klimatanläggningen slås på? Jo, trixa med motorstyrningen så att kraftkällan får mycket mer bränsle. Problemet är att det då sprutas ut massor av orenade avgaser. Så gjorde Cadillac 1995 – och fick böta.

+ Undermålig metall: 2017 uppdagades det att japanska Kobe Steel hade levererat stål, koppar och aluminium med sämre hållfasthet och lägre renhet än utlovat till kunder som bil- och flygplanstillverkare samt kärnkraftverk. Detta via förfalskade certifikat, ett fusk som var satt i system.

+ Oönskad acceleration: Det fanns bevis för att Toyota- och Lexus-bilar löpte risk att accelerera av sig själva. Jätten skyllde på förarna och på att golvmattorna kom åt gaspedalen, men visste att det var ett annat fel. Böterna blev grova och 2012 återkallades 9,3 miljoner bilar.

Källor: New York Times, Newsweek, CBS News, Road and Track, Teknikens värld, Vi Bilägare, M Sverige, Bytabil

LÄS MER:Bosse Johannesson i Alingsås renoverar en Volvo-lastbil från 1929

LÄS MER:Suzuki – 70-åring på två hjul

LÄS MER:Billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu

ANNONS