Indian – en återuppstånden 120-åring

Snacka om legendarisk motorcykel. Amerikanska Indian konstruerades av svensken Oscar Hedström och blev Harley-Davidsons huvudkonkurrent. Numera lever och frodas märket igen – och fyller respektabla 120 år.

ANNONS
|

När Indian Chief rullar fram hälsar människor längs vägen. Bilister stirrar och vid sin brevlåda höjer en leende bonde sin kaffemugg i en respektfull skål.

–  Jo, det händer att folk vinkar, och när man stannar till kommer det alltid fram nyfikna personer. Det handlar om nostalgi, konstaterar Indianentusiasten Ivan Svensson vid sitt sidvagnsekipage från 1946.

Årtalet är ingen slump. Ivan är född då och ville ha en klassisk motorcykel av sin egen årsmodell.

– Jag har alltid gillat Indian. När jag var barn hade grannen en Indian 750 och det var såklart imponerande. I tonåren ville jag köpa en med sidvagn men det blev inte av förrän 2010 – 45 år senare, säger han och skrattar.

ANNONS

Men knappt ett halvsekel är inte särskilt mycket i Indians historia. Den tog sin början 1897 när cyklisten George Hendee startade en trampcykeltillverkning. Tre år senare värvade han den svenske hojbyggaren Oscar Hedström för att konstruera en motorcykel. Den stod färdig 1901 och det dröjde inte länge förrän märket gjorde succé på tävlingsbanorna.

På 1920-talet introducerades framstående modeller som Scout och Chief. Indian blev Harley-Davidsons största rival och framtiden såg ljus ut. Men under andra världskriget slet den militära tillverkningen hårt på fabriken, vars nya ägare gjorde en misslyckad storsatsning på mindre maskiner.

Det var nu som Indian Chief hade fått sitt klassiska, bulliga utseende med solosadel och bråddjupa skärmar. Modellen från det sena 1940-talet har blivit arketypen för en motorcykel. Men hojarna var ålderdomliga och sålde dåligt. Luften gick ur Indian och den sista maskinen tillverkades 1953. Långt senare försökte diverse olika ägare skaka liv i varumärket, och till sist lyckades amerikanska Polaris.

Sedan 2014 syns återigen nya Indianmodeller i trafiken. De är moderna glidare – kvalitetsbyggen med nyutvecklade motorer och den senaste elektroniken. Från dem är det långt till Ivan Svenssons gamla klenod:

– Den är underbar! Visst är det ovant med handväxel, fotkoppling och gashandtaget på vänster sida, men annars är det ingen skillnad mot att köra en Harley-Davidson. Cykeln ger bara 40 hästar, men man kör inte snabbt utan glider, säger han.

INDIAN I ÅRTAL

1901 – Den första Indianmodellen står färdig. Hojen börjar säljas året därpå.

1905 – En fabriksracer byggs och de följande åren vinner märket många tävlingar. Bland annat kniper man första-, andra- och tredjeplatsen i Isle of Man TT 1911.

1914 – Erwin "Cannonball" Baker kör en Indian från San Diego till New York på bara elva och en halv dag. Rekord!

1920 – Scout är en ny sportig modell, som drivs av en v-twin-motor på 600 kubik.

1923 – Den rejäla Big Chief har en v-twin på 1 200 kubik och ska ge Harley-Davidson 74 en match. Det lyckas.

1939 – Märket växer och nu byggs det nästan lika många Indian- som Harley-Davidson-motorcyklar.

1953 – Indian har sålt dåligt en period och slutar tillverkas, även om namnet kommer att fortsätta användas i olika sammanhang.

2011 – Jätten Polaris köper varumärket Indian och storsatsar.

2014 – Indian återlanseras med hela tre nya modeller under namnet Chief.

2019 – Nya modellen FTR 1200 kan ge 120 hästkrafter och är inspirerat av märkets grusbanemaskin FTR 750.

ANNONS