Kombi på Porsches vis blir utan drag

Den första eldrivna kombin är här. Vi slingrar oss fram på de sörmländska grusvägarna med fulladdat batteri. Charmen är svår att värja sig emot men båt- och hästägare kommer att bli besvikna – här saknas dragkrok.

ANNONS
|

LÄS MER:Optimering piggar upp motorn

Letar du efter startknappen? Den sitter till vänster om ratten, som den alltid gjort i Porsche. Men nu mullrar det inte till från någon boxermotor. Taycan är sportbiltillverkarens första elbil och hittills i år har det sålts fler Taycan i Sverige än någon annan Porsche-modell – och då börjar prislappen på 1,1 miljoner.

Nu gör Taycan Cross Turismo entré. Det innebär utöver luftfjädring och fyrhjulsdrift att bilen utrustats med extra markfrigång – bilen kan höjas 30 millimeter – och robusta skärmkanter och plastkåpor som skyddar mot grus. Men det generösa bagageutrymmet är huvudnumret, Porsche har byggt en kombi. I baksätet är det inte mer benutrymme än i sedanen – Cross Turismo är bara 11 millimeter längre. Däremot finns det mer huvudutrymme och du kan få ett tresitsigt baksäte.

ANNONS

LÄS MER:Fransk komfort mer än sport

Men man har inte gett sig hän åt fotriktigheten fullt ut, sätena är skålade och förarmiljön omsluter förare och passagerare. Instrumentbrädan är böjd på samma vis som i äldre 911:or även fast denna är helt digital. Ventilationsutblåsen är snygga men att de vinklas via menyn och inte manuellt är dumt och irriterande.

Via ratten förmedlas underlaget likt en sportkommentator och styrningen är viktad och precis. Fjädringen är ställbar från "normal" till sport plus – där den går från att vara spänstigt komfortabel till riktigt stum. Må vara att instyrning och bilkropp tar någon millisekund extra på sig för rätt position jämfört med sedanen, men det känns helt barockt att det går att flyga fram i ett så stort ekipage som beter sig som en sportbil.

Än så länge finns det inga naturliga konkurrenter – närmast kommer sportiga eller förhöjda kombimodeller som Audi RS6, Audi A6 Allroad eller Mercedes E63 AMG.

Bagageutrymmet rymmer 446 liter och frunken (trunk in the front) 81 liter – en Audi RS6 lastar 550 liter.

LÄS MER:För bilföraren som vill ha en öppen relation

Cross Turismo erbjuds i fyra versioner (4, 4S, Turbo och Turbo S) – ingen är långsam. Instegsversionen 4 börjar på 1 140 000 kronor och är det mest förnuftiga valet med tanke på priset, men å andra sidan minskar inte räckvidden särskilt mycket i de kraftfullare versionerna då elbilars effektivitet avgörs mer av vikt, hjul och räckvidd än hästkrafter. 380 hästkrafter med en boostfunktion som ger 476 hästar under ett par sekunder är fullt tillräckligt, och hundra kilometer i timmen uppnås på drygt fem sekunder.

Enpedalskörning är en elbilsgrej. Men när andra elbilar ger åtkomst till funktionen genom en lättåtkomlig ”B-knapp” har Porsche stuvat in den i en undermeny. De tror på klassisk bromsning och jag håller med om att det förtar lite av flytet och körkänslan när bilen börjar sakta in så fort man släpper gaspedalen. För att ta vara på bromsenergin har Porsche löst det genom att motorbromsen arbetar (energiåtervinning) innan de riktiga bromsarna nyper.

Utöver komforten lämnar bilens chassi, motor, styrning och fjädring bestående intryck. Hade det inte varit för att Taycan kostar tre gånger mer än en Volvo V90 och saknar dragkrok hade den blivit svenska folkets familjefraktare.

LÄS MER:Indian – en återuppstånden 120-åring

PORSCHE TAYCAN 4 CROSS TURISMO

Grundpris: 1 140 000 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 2,6 kWh/mil.

Räckvidd på el: 39-45 mil (WLTP) beror på utrustning.

Motor: En permanent synkron elmotor på vardera axel (totalt två motorer).

Max effekt: 380 hästkrafter (280 kW) 476 hästar med boostfunktion.

Max vridmoment: 500 Nm.

Kraftöverföring: Tvåstegad växellåda på bakaxeln, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 93,4 kWh (84 kWh netto) 800 volt.

100 procent (11/22 kW): 9 timmar. (22-kW-laddning är tillval.)

5–80 procent (270 kW): 22 minuter. (5 minuter laddning ger 10 mils räckvidd.)

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 245 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,97/1,96/1,41 meter.

Bagageutrymme: 446 liter samt en frunk på 81 liter.

0–100 km/tim: 5,1 sekunder.

Toppfart: 220 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Taycan förmedlar ett flyt och känns oansträngd i alla lägen. Växellådan är tvåstegad för att hantera prestandan men i grundversionen tänker man inte på den.

Ekonomi +++ (3/5)

Låg skatt och låga drivmedelskostnader för att vara en sportbil – om man laddar med billig el hemma. Vid snabbladdarna kan milkostnaden lätt dra iväg till 20 kronor och uppåt.

Miljö +++++ (5/5)

Förbrukningen varierar beroende på vikt, hjul och utrustning. Förbrukningssiffrorna närmar sig 3 kilowattimmar per mil vid aktiv körning. Men i vardagslunk visar färddatorn 2,3 kilowattimmar under en vårdag med 8,5 grader.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Bakom ratten känns Cross Turismo som en riktig Porsche med vass och direkt styrning, snabb gasrespons och fjädringskomfort åt det sportigare hållet – i sport plus-läget blir bilen riktigt stum och hävdar sig bra – och trots något högre markfrigång svarar bilen snabbt på riktningsändringar.

Säkerhet +++++ (5/5)

Sedanmodellen har krocktestats med högsta betyg i Euro NCAP. Dock ingår inte assistanssystemen – bara den adaptiva fathållaren kostar 18 300 kronor.

Helhet ++++ (4/5)

Taycan premierar främst föraren men även passagerarna. Ljudkomforten och innerutrymmena är mycket bra. Bagageutrymmet är inte bäst i klassen men med nedfällt baksäte blir det så pass rymligt att där faktiskt går att övernatta. Tyvärr saknas dragkrok men det finns ett specialfäste för cyklar. (TT)

ANNONS