Körglad och kul elbil med lång räckvidd

Toyotas första elbil bz4X är rejält körglad, terrängduglig och har en räckvidd på över 45 mil. Däremot är inte laddningen snabbare än hos de bästa konkurrenterna och dragvikten på 750 kilo är i klenaste laget.

ANNONS

Toyotas första helt batteridrivna bil har fått det udda namnet bz4X. Men om man ska vara petig är den inte helt först. Eldrivna RAV4 lanserades för den amerikanska marknaden för ett par år sedan, men lades ner på grund av för klen efterfrågan.

Bokstäverna i början står för beyond zero, som är samlingsnamnet för Toyotas kommande utsläppsfria bilar, och 4X står för storlek och biltyp. Man framhåller gärna bilens terrängduglighet. Men även om tillverkaren varken är ensam eller först med att erbjuda elektronisk fyrhjulsdrift känns bilen lika hemma på grus och lera som på asfalt, tack vare en del fiffiga funktioner.

ANNONS

När vi anländer till bergen ovanför Sitges i Spanien är bonden ute och vattnar åkern. Den spruckna, bruna jorden förvandlas till en blank lervälling. Väl nere på fältet dansar vi runt i gyttjan med de finmönstrade gatdäcken.

När vi aktiverar offroad-knappen, som anpassar drivningen mellan hjulen, hittar bilen grepp och tar sig fram. En klättringsfunktion, som assisterar i en hastighet mellan 2 till 9 kilometer i timmen, hjälper oss upp för de branta backarna där bilen själv optimerar drivningen – som förare styr du bara. Toyota tror inte att kunderna kommer att använda sin elbil på det här sättet men vill kunna erbjuda en framkomlighet à la Land Cruiser.

Till storleken påminner bz4X mycket om RAV4. Markfrigången på 21 centimeter skiljer bara någon millimeter dem emellan, desto större är skillnaden jämfört med till exempel en Tesla Model Y som har ett mellanrum på 16,7 centimeter mellan bil och mark.

Det mest överraskande är kanske hur pass körglad bz4X är. Styrningen är fin och direkt. Och bilen är både tyst och rymlig. Förarmiljön är klädd i en textil som känns bra, men visst ser miljön lite udda ut med den långt framskjutna skärmen? Ratten i den här bilen är rund, men snart lanseras även en så kallad Yoke-kringla (flygplansratt). Den är bättre optimerad för framtidens autonoma system, tack vare en steer by wire-teknik (utan fysisk koppling mellan ratt och hjul).

Modellen erbjuds i två versioner och en batteristorlek på 71,4 kilowattimmar. I den fyrhjulsdrivna versionen med 218 hästkrafter räcker energin till över 45 mils körning och i den framhjulsdrivna versionen med 204 hästkrafter är räckvidden 40 mil. Snabbladdning sker med maximalt 150 kilowatt. Det innebär att man får vänta drygt 30 minuter vid laddstolpen, jämfört med 18 minuter om man har en mer snabbladdande bil från Kia, Tesla eller Hyundai.

Räckviddsmässigt och snabbladdningsmässigt kommer man varken längst eller snabbast - utan placerar sig i mittfåran i segmentet. Den kanske mest intressanta konkurrenten står nu i farstun - elsuven Ariya från Nissan. Körmässigt är bz4x överraskande fin. Och förutom att prislappen nog kommer attbli en utslagsgivande faktor för många läräven dragvikten på klena 750 kilo göra att förare som vill dra tungt överväger en annan bil. Där lyckas Ariya och ID4 GTX nästan dubbelt så bra.

TOYOTA BZ4X

Grundpris: Ej fastställt.

Förbrukning: Ingen uppgift.

Räckvidd på el: 45 mil – ej officiell uppgift.

Motor: Två elmotorer à 80 kilowatt vardera.

Max effekt: 218 hk.

Max vridmoment: 310 Nm.

Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 71,4 kWh netto.

AC-laddning 0-100 procent 11 kW: Cirka 8 timmar.

Snabbladdning 5-80 procent (150 kW): Cirka 30 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: Cirka 2 000 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,69/1,86/1,60 meter.

Bagageutrymme: 453 liter.

0–100 km/tim: 6,9 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: 750 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Man tar till skillnad från en del andra tillverkare inte i från tårna med effekten men 218 hästar är fullt tillräcklig. Skillnaden i effekt mellan den framhjulsdrivna (204 hästkrafter) och fyrhjulsdrivna bilen (218 hästkrafter) är liten. B-läget griper in på ett mjukt sätt.

Ekonomi +++ (3/5)

Svårbedömligt, då vi inte har något pris. Men låg skatt och låga driftkostnader är gemensamt för alla elbilar. Och Toyota är kända för hög driftsäkerhet - dessutom omfattas batteriet av en generös garanti på en miljon kilometer(man garanterar minst 70 procent kapacitet).

Miljö ++++ (4/5)

Inga lokala utsläpp. Denna bil har ett medelstort batteri vilket inte ger högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Toyota har börjat bygga riktigt körglada bilar. Direkt styrning. Kompetent chassi och mer fokus på komfort än sport. Bra fyrhjulsdrift med riktiga terrängegenskaper. Detta är en bil som upplevs lika smidig på asfalt som kompetent på grusvägarna och i terrängen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Inga officiella krockbetyg har satts ännu men mycket ska till för att inte bz4X ska få full pott.

Helhet ++++ (4/5)

bz4X är inte snabbast, kommer inte längst, och har inte högst dragvikt. Å andra sidan erbjuder man riktigt bra köregenskaper, rymligt baksäte, bra bagageutrymme och generösa garantier.

ANNONS