Laddad Audi Q5 med rundare rumpa

Med Q5 Sportback borde den här Audi-modellen onekligen kunna göra skäl för första bokstaven i förkortningen suv, som står för sport. Men i stället lanserar man en egen ny förkortning, cuv, där c står för crossover.

ANNONS
|

Det är nu 14 år sedan Audi Q5 debuterade på den internationella bilsalongen i Peking. 2017 presenterades generation två och nu i vintras var det dags för en uppdaterad version. Den också går nu även att få som laddhybrid – och som Sportback.

Med modellbeteckningen Sportback syftar Audi bokstavligen på den lite sportigare bakdelen. Rumpan har blivit rundare. Det är en design som dykt upp hos allt fler tillverkare. Den praktiska men lite fyrkantiga suven har fått en något tjusigare akter, och blivit något mindre praktisk.

För med den sluttande takprofilen försvinner förstås en del bagageutrymme, i det här fallet nästan 100 liter. Men vill man vara fin så …

ANNONS

Audi kallar alltså den här biltypen för cuv (crossover utililty vehicle) i stället för det mer etablerade suv (sport utility vehicle). Lite motsägelsefullt kan då tyckas att först döpa bilen till Sportback och sedan ta bort ordet sport ur typbeteckningen.

Fast särskilt sportig är den dock inte, trots 367 tillgängliga hästar. Audi Q5 55 TFSIe väger över 2,3 ton, vilket är drygt 400 kilogram mer än en vanlig Q5 TFSI, och vill du köra på enbart el finns det bara 142 hästar att tillgå.

56 kilometer ska man enligt den etablerade körcykeln kunna färdas helt avgasfritt innan det är dags att fylla på batteriet, som är på 17,9 kilowattimmar. Vi lyckades i lite kylslagen senvintertemperatur köra 49 kilometer innan den 4-cylindriga bensinmotorn knattrade igång. Nåja, knattra är väl inte rätt ord för i sanningens namn hördes skiftet från el till bensin inte alls. Inte inne i kupén i alla fall.

Efter att ha laddat om gjorde vi en ny vända på den sörmländska delen av E20, där det är tillåtet att köra 120 kilometer i timmen, och då var batteriet tömt redan efter 41 kilometers färd. Förbrukningen ökar markant när hastighetsmätaren passerar 100-strecket.

Med luftfjädring, som är standard, åker du inte bara tyst utan också mycket komfortabelt. Men vid lite tuffare körning och undanväjningsmanövrar märks det att bilen är tung. Det blir lite svajigt, även i körläge ”sport”. Isaac Newtons lagar upphäver man inte med bara en knapptryckning.

Både bensin- och elmotor sitter fram, på rad skulle man kunna säga, med elmotorn närmast växellådan, och på traditionellt quattro-vis överförs drivningen till bakhjulen via en rätt skrymmande kardantunnel. Så drivning på alla fyra har du vare sig du kör i bensin- el- eller hybridläge.

Står det Audi på bakluckan är det sällan något billigt ekipage. Nästan 700 000 kronor kostar testbilen. Drygt 20 000 kronor i miljöbilsbonus ter sig som en klen tröst, vilket även de politiska beslutsfattarna har insett, så den 1 juni försvinner det statliga bidraget. Det gäller alltså att registrera sin nya laddbara Audi Q5 TFSI innan halvårsskiftet om man suktar efter lite skatteåterbäring.

AUDI Q5 SPORTBACK 55 TFSI E QUATTRO

Grundpris: 692 300 kronor.

Förbrukning (viktad): bensin 0,18 liter/mil; el 2,16 kilowattimmar/mil (WLTP).

Batteri: Litiumjon 17,9 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 56 kilometer (WLTP).

Koldioxidutsläpp (viktad): 42 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 12,1 milligram/kilometer (WLTP).

Motor: 2,0-liters bensin, synkron elmotor.

Kraftöverföring: 7-stegad automat, fyrhjulsdriven.

Max systemeffekt: 367 hästkrafter vid 5 250 varv/minut.

Max vridmoment: 500 Nm vid 1 600 varv/minut.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 276 kilo.

Släpvagnsvikt: 2 000 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,70/1,89/1,61 meter.

Bagageutrymme: 455–1 365 liter.

Acceleration 0-100 kilometer/timmen: 5,3 sekunder.

Toppfart: 239 kilometer/timmen.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Längsmonterad 4-cylindrig 2,0-litersmotor plus elmotor ger en systemeffekt på 367 hästkrafter, men inga sportbilsprestanda. Men så är matchvikten drygt 2,3 ton. Maskineriet fungerar dock utmärkt tillsammans med den 7-växlade dubbelkopplingslådan.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Dyr i inköp och relativt dyr i drift. Det sistnämnda är förstås beroende av hur stor andel av körningen som görs på el respektive bensin. Just nu är som bekant prisutvecklingen nyckfull på både el och fossilt bränsle.

Miljö +++ (3 av 5)

Den som har möjlighet att köra mestadels på el bidrar förstås till mindre utsläpp men i övrigt är den här tungviktaren inte någon miljöbil. Vid halvårsskiftet försvinner dessutom miljöbilsbonusen.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Tung och något svajig vid undanväjningsmanövrer men ändå rätt lätthanterlig. Utmärkt åkkomfort.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Alla tänkbara säkerhetssystem är förstås standard, inklusive aktiv motorhuv som skyddar fotgängare, och bilen fick fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Vid en kollision är det självklart en säkerhetsmässig fördel att sitta i den större bilen.

Helhet ++++ (4 av 5)

Tungviktare med bra prestanda, om än inte särskilt sportig. Lite svajig vid tuffare tag. Hög säkerhet och snäll mot miljön om man kan köra mestadels på el – och inte försöker testa den onödigt höga toppfarten.

ANNONS