Laddhybrid i jakt på Opels nya identitet

Ett X har försvunnit från modellnamnet Grandland och kompaktsuven har fått sig en minst sagt nödvändig uppdatering. Detta är ett steg närmare Opels ”nya identitet” – 2028 sadlar man om till elbilsmärke.

ANNONS

LÄS MER:Enkla tipsen: Spara pengar – med bränslesnål körning

”Köp en Opel, bli belåten. Se naturen genom plåten.” Så kunde det låta under en period när märket hade rostproblem. Kanske är det därför inte så dumt att den äldre generationen, som fortfarande har en emotionell koppling kvar till Opel, börjar ebba ut. De körde häftiga modeller som Manta, Ascona, Admiral, men i dag vänder Opel blad och siktar in sig på de unga köparna.

Opels identitet har suddats ut under en längre tid, men det var nog ingen som trodde att skiftet till det franska skulle gå så fort som det har gjort efter att man för ett par år sedan blev uppköpta av PSA-gruppen (Peugeot, Citroën, DS).

ANNONS

I fjol när PSA tillsammans med Fiat/Chrysler-gruppen blev en del av den ännu större Stellantiskoncernen, bestämde man att Opels varumärken ska ”laddas” genom att bli ett rent elbilsmärke 2028.

LÄS MER:Japansk suv med lyxiga ambitioner

Man framhåller gärna sin tyskhet även om bilarna, oavsett om det står Citroën, Peugeot eller Opel i fronten, rullar på samma plattform och delar på samma arsenal av motorer, batterier och elmotorer.

För er som inte är så bevandrade i Opel-modeller är Grandland en bil som slåss i samma segment som Audi Q3, Volvo XC40, Renault Kadjar, Peugeot 3008 och Nissan Qashqai.

Nyheten är att Grandland har fått sig en välbehövlig uppdatering. Det märks främst på designen som ser mer modern ut än tidigare, och på insidan har det blivit betydligt snyggare och mer städat. Sittkomforten och ljudkomforten är mycket bra. Opel har länge haft ett samarbete med organisationen AGR (Aktion Gesunder Rücken), som innebär att Grandland har säten som inte bara ska vara bekväma för de korta resorna till mataffären, utan även för semesterresorna.

LÄS MER:En vacker hyllning till livet – och dess slut

Grunden i Grandland-laddhybriden som vi provkör är densamma som tidigare. Den har en 1,6-liters bensinmotor. Man kan välja om bilen ska ha dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift – eller bara en elmotor och framhjulsdrift. Precis som i Peugeot 3008 laddhybrid. Summerat blir det en systemeffekt på 225 eller 300 hästkrafter.

Batteriet ska under de mest gynnsamma förhållandena räcka till 57 kilometers körning på ren el i den framhjulsdrivna versionen och 59 kilometer i den fyrhjulsdrivna. Hybrid4 har en effektivare elmotor på bakaxeln som ger extra räckvidd. Dock lyckas vi inte komma längre än runt fyra mil i taget när temperaturen är runt noll.

Grandland är i princip samma bil som Peugeot 3008. Skillnaderna finns i design, material och pris, där "tysken” vad gäller det sistnämnda drar det längsta strået - man får helt enkelt mer utrustning till ett lägre pris. Detta är en Opel av det nya snittet och designmässigt har man lyckats få till utseendet – det gäller även hur bilen känns att köra.

Men alternativen i segmentet med laddbara crossovers för mellan 400 000 och 500 000 kronor är många. Och ska man betala så mycket som 460 000 kronor för en Opel känns steget till en Volvo XC40 som kostar 480 000 inte så långt, men desto mer lockande.

LÄS MER:Ariya är en el-nykomling för finsmakare

OPEL GRANDLAND

Grundpris: 459 900 kronor.

Officiell förbrukning: 0,13 liter/mil.

Förbrukning under test utan att ladda bilen: 0,7 liter/mil

Koldioxidutsläpp: 28–34 g/km.

Kväveoxidutsläpp: 23,7 mg/kilometer.

Räckvidd på el (test): 40 km. Officiellt: 57–59 km.

Batteri: 13,2 kilowattimmar.

Motor: 1,6 liters fyrcylindrig motor + två elmotorer.

Förbränningsmotor: 200 hk.

Elmotor: 110 hk fram och 113 hk bak.

Systemeffekt: 300 hästkrafter och 520 Nm.

Kraftöverföring: Automat, fyrhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 431 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,48/1,91/1,61 meter.

Bagageutrymme: 390 liter.

0–100 km/tim: 6,1 sekunder.

Toppfart: 235 km/tim.

Dragvikt: 1 250 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Grandland finns antingen med trecylindrig bensin- eller dieselmotorer med 130 hästar. Laddhybriderna på antingen 225 eller 300 hästkrafter ackompanjeras av en fyrcylindrig 1,6-litersmotor. Vi provkör den sistnämnda.

Ekonomi +++ (3/5)

Med den högsta utrustningsnivån där adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare, nyckellöst system, 360-kamera och Matrix-lampor med ledbelysning ingår kostar bensinmotorn 324 900 kronor och laddhybriden 459 900 kronor. Opel ger mer utrustning för pengarna än Peugeot 3008.

Miljö +++ (3/5)

Förbrukningen när vi bara kör på bensin utan att ladda batteriet hamnar på 0,7 liter per mil, vilket är högt. Officiellt ska bilen kunna gå närmare 6 mil på el, vi kommer 4.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Kul, enkel i steget, rapp motorrespons och okej styrning. Bilen upplevs komfortabel, däremot märks det att man har skruvat åt dämparna på bakaxeln för att parera för den extra vikt som elmotorer och batteri ger. Över skarpa broskarvar kan man ibland få en ganska osnygg duns.

Säkerhet +++++ (5/5)

Högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet ++++ (4/5)

Uppdateringen är ett stort lyft och bilen ser modern ut. Men räcker ny design och laddhybridsteknik för att nå fram till de svenska köparna? Prislappen närmar sig den för en Volvo XC40, så frågan är vilken av dem valet faller på. Opel kämpar fortfarande med sin identitet.

ANNONS