Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/10

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Model Y är, efter de lyxigare Model S och Model X och ”Folkteslan” Model 3, märkets fjärde modell. Det är en familjesuv med en prislapp som börjar på 719 900 kronor innan miljöbonus.

Bortsett från priset är det här den mest familjevänliga elbilen i kategorin mellanstora suvar – av två anledningar. Den första är att det finns väldigt mycket plats för passagerarna och för packning. Bagageutrymmena, inklusive den stora frunken, är enorma. På sikt kommer det även gå att beställa en tredje sätesrad som gör bilen sjusitsig, men det kan dröja till slutet av nästa år innan det valet blir möjligt.

Den andra anledningen är att Y är smidig att resa långt med. Den laddar förvisso inte längre snabbast från 10-80 procent (tar drygt 30 minuter), då Kias och Hyundais nya bilar klarar det på blott 18 minuter. Men Teslas snabbladdningsnätverk är exklusivt för Teslas bilar. Det är väl utbyggt och lätt att hitta tack vare bra infotainment, där navigationen planerar laddstoppen minutiöst. Laddningsnätverket har också "plug and play" som gör att du aldrig behöver krångla med appar och betalkort – fakturan skickas en gång i månaden.

Laddpriset ligger på 3,60 kronor per kilowattimme och Model Y förbrukar 1,69 kilowattimmar per mil enligt den officiella mätnormen – i verkligheten lite mer. Allt detta sammantaget gör att det är en avgrundsdjup skillnad mellan att resa långt i en Tesla jämfört med i en bil av annan tillverkare – det vet alla som har stått och svurit vid en krånglande snabbladdare någon gång.

Körupplevelsen och accelerationen är svindlande. Alla instrument, förutom själva ratten, växelspaken och blinkersspaken, återfinns på den stora pekskärmen, placerad i mitten mellan förare och passagerare. Sikten framåt är riktigt god medan bakåtsikten är som en skottglugg. Helheten är mycket bra men det finns utrymme för förbättring.

Styrningen är sportbilssnabb och lite bråkig. Det är ganska högt ljud i kupén. Kanske tycker man inte det om man kommer från en förbränningsbil, men om man jämför med andra elbilar upplevs ljudnivån högre. Och jag saknar komfort – det vridstyva chassiet och den strama fjädringen har visserligen inte så mycket krängningar i sidled men ger upphov till oangenäma ”dunsar” när man kör över ojämnt underlag.

Om ingen redan gjort det, kan någon twittra Elon Musk? Be om 1) ett insynsskydd till bagageutrymmet som förmodligen skulle dämpa lite av den resonanseffekt som uppstår, 2) en mer avslappnad styrning och 3) möjligheten att kryssa i ett mysigt komfortchassi.

TESLA MODEL Y LONG RANGE

Grundpris: 719 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,69 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 50,7 mil (WLTP).

Motor: Dubbla elmotorer.

Max effekt: 441 hästkrafter.

Max vridmoment: 493 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 70 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 7 timmar och 30 minuter.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 250 kW): cirka 29 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 056 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,92/1,62 meter.

Bagageutrymme: 854-2 158 liter.

0–100 km/tim: 5,0 sekunder.

Toppfart: 217 km/tim.

Dragvikt: 1 600 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ 5/5

Explosiv acceleration och kraftig bromsåtervinning när man släpper gaspedalen, båda ställbara i intensitet. Effektiva motorer med låg förbrukning. Vid full gas hörs ett högt vinande elmotorljud – sportigt eller störigt?

Ekonomi +++ 3/5

Dyrare än konkurrenterna men bra andrahandsvärde. Efter årsskiftet införs troligtvis ett pristak som gör att bilar som kostar mer än 700 000 kronor inte blir berättigade till miljöbonus. Nybilsgaranti i fyra år eller 8 000 mil. Finansiell leasing från 5 000 kronor. Privatleasing från 7 990 kronor, tre år och 1 500 mil.

Miljö ++++ 4/5

Medelstort batteri ger inte högsta miljöbetyg, men Tesla har ett avtal med Skellefteå kraft som levererar grön el. I dag produceras bilarna i Kina – klimatavtrycket bör bli lägre när den europeiska produktionen kommer igång.

Köregenskaper +++ 3/5

Styrningen och reaktionerna är lika snabba som i en sportbil. Fjädringen är bra när asfalten är jämn men komforten blir lidande av de stora lågprofilsdäcken och den sportiga fjädringen gör bilen känslig för ojämnheter.

Säkerhet ++++ 4/5

Har inte testats av Euro NCAP men här finns många aktiva och passiva säkerhetssystem och airbags anpassar sig efter hur krocksituationen ser ut.

Helhet ++++ (4/5)

Slår alla vad gäller utrymmen. Rolig att köra och överlägset laddnätverk och infotainmentsystem. Men fjädringskomforten, styrningen och ljudnivån i kupén är faktiskt lite av en besvikelse – där lyckas konkurrenterna bättre.