Optimering piggar upp motorn

Vässa, kalibrera, chiptrimma eller optimera. Kärt barn har många namn, men allt går ut på att få en motor att bli mer effektiv. Genom att programmera om bilens dator kan kraftkällan både bli piggare och få en lägre bränsleförbrukning.

ANNONS
|

Förr fick man meka för att trimma en motor – det behövs sällan i dag. Allt förändrades när den moderna elektroniken kom och drivkällorna började styras av databoxar i stället för med vajrar, fjädrar och annan mekanik. Plötsligt gick det att förändra motorns egenskaper genom att kalibrera styrenheterna. Metoden slog igenom på 1990-talet, kallades för chiptrimning och gav upphov till dagens jättemarknad av trimningsföretag. Men varför vill man låta optimera sin motor?

– Det finns olika kategorier av kunder. Ungdomar som har muskelbilar vill att de ska gå snabbt, medan äldre människor ofta vill ha bättre bränsleekonomi och får extra hästkrafter på köpet. Och många som har husbil vill höja vridmomentet, så att de slipper växla så mycket i uppförsbackar, berättar Patrik Gustavsson på Skandinavisk motoroptimering i Göteborg.

ANNONS

I grunden handlar motoroptimering om att utnyttja de marginaler som finns inbyggda i drivkällan från början. Det finns olika nivåer. De flesta väljer steg 1, som går ut på att enbart justera bilens mjukvara. Då kopplar man in sig i bildatorernas styrbox, laddar ur programvaran och ställer in olika parametrar, som tändning, bränsletryck och laddtryck.

– Alla motorer är olika och värdena justeras individuellt för varje bil. Jobbet går vanligtvis på en och en halv till tre timmar beroende på modell, säger Patrik Gustavsson.

Han har även optimerat sin egen bil, en Citroën C5 Cross Tourer 2.2. Den har nu 40 extra hästkrafter, mer vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Det senare kommer sig av att det starkare vridmomentet gör så att kraftkällan arbetar lugnare, på lägre varvtal, i exempelvis motorvägsfart, enligt Patrik.

Varför kalibrerar då biltillverkarna inte sina motorer optimalt från början? Det beror på att de har många parametrar att ta hänsyn till – bland annat ska motorn vara pålitlig och hållbar och bilen ha samma egenskaper på alla marknader och för alla klimat. Det finns också några saker som man som konsument behöver tänka på vid motoroptimering. Så fort prestandan förändras krävs en ny registreringsbesiktning och om trimningen inte har gjorts av en generalagent eller dess återförsäljare kan maskinskadeförsäkringen sluta gälla. Dessutom kan en ökad effekt slita mer på bilen och ge sämre utsläppsvärden.

I steg 2 ökas luftflödet med nytt insug och avgassystem – och i steg 3 blir ingreppen omfattande och kan leda till att andra förändringar behöver göras:

– Det går att vässa en bil väldigt mycket. Men för att få stor effekt måste man byta en del hårdvara, som turbo och högtryckspump. Kanske får man också skaffa en ny drivlina och bättre bromsar. Det kan bli dyrt, säger Patrik Gustavsson.

MOTOROPTIMERING I FLERA NIVÅER

Att trimma handlar i princip om att justera bränsleflöde, luftflöde och tändning, samt laddtryck om det gäller turbo. Men ett modernt styrsystem processar enorma mängder information och det finns många parametrar att ta hänsyn till. När man vässar en motor måste man ta hänsyn till helheten, så att inget går sönder. För motoroptimering finns olika nivåer att välja mellan:

I steg 1 justeras kraftkällans mjukvara, utan några fysiska ingrepp.

I steg 2 genomförs effektförstärkningen genom att även öka luftflödet, via nytt insug och avgassystem.

I steg 3 pressas gränserna för vad bilen tål. Då byts saker som tändstift, turbo, högtryckspump och kanske drivlina. Därtill kan motorn också kalibreras för att i första hand minska bränsleförbrukningen.

Källor: Bloggen Allt om motoroptimering, motoroptimeringsföretaget AK-Tuning.

ANNONS