Reservdelsjakt för entusiaster

Blänkande krom, rostig plåt och minnen från förr. På en veteranmarknad kan entusiaster träffas, spana på fordon och handla reservdelar av varandra. Tillställningarna lever och frodas över hela landet – och vi besöker en av dem.

ANNONS
|

Veteranbilshobbyn i Sverige tog fart i mitten och slutet av 1960-talet, även om Automobilhistoriska klubben hade startat redan 1950. MHS, Motorhistoriska Sällskapet, bildades 1965 och fyra år senare kom Motorhistoriska Riksförbundet till.

För att kunna renovera sina gamla fordon, hitta reservdelar och få mekartips behövde entusiasterna få kontakt med varandra. Lösningen blev att ordna veteranmarknader för bilar och motorcyklar.

En av de första var Motorhistoriska marknaden, arrangerad av MHS i Södertälje. Den hölls i obruten följd varje år från 1966 till 2019. En annan långkörare är Dalarnes Automobilklubb, som har anordnat sin höstmarknad i Falun i över 40 år.

Trots att det numera finns digitala säljsidor på internet, både nationella och internationella, så lever de fysiska veteranmarknaderna kvar. Att mötas i verkligheten, snacka med varandra och gräva i fyndlådorna ger en extra dimension som fortfarande lockar.

ANNONS

På Viksta veteranmarknad, i gång igen efter två års uppehåll på grund av pandemin, har man i år kunnat räkna in över 300 säljare. Börje Björk är engagerad i stiftelsen Viksta traktormuseum som arrangerar marknaden tillsammans med AHK-Uppland. Han är nöjd med uppslutningen.

– Fast det var faktiskt omkring 400 säljare 2019. Däremot är det fler besökare i år, även om vi inte har några exakta siffror, säger han.

Många tar sin veteranbil till evenemanget och att vandra runt och titta på dem är också ett nöje. På själva marknaderna brukar få bilar vara till salu, men på Viksta finns en Jaguar XJ från 1986 till försäljning på finbilsparkeringen. Och den frestar flera.

– Mest intresserad var nog en ung tjej som ville lära sig meka. Men jag avrådde henne, en Jaguar är rätt komplicerad för en nybörjare. Då är det bättre att köpa en Volvo, Amazon eller någon ur 140-serien, säger säljaren Stig Hellberg från näraliggande Bälinge.

Kenneth Nygård Viklund från Sala kom till marknaden i en lastbil från 1934.

– Det är en Volvo LV 84. Jag köpte den 2018 och 2020 hade jag den körklar. Det är andra gången jag åker med den till en veteranmarknad, säger Kenneth som förutom kuriosa och nostalgiprylar har med sig motorcykeldelar till försäljning.

– Bland annat till Husqvarnas 120-modell, den som kallas Rödqvarna. Men egentligen åker jag mest på marknader för att köpa saker.

Bengt Wilhelmsson från Katrineholm har plockat med sig ”lösa delar” ur sina gömmor. En besökare intresserade sig för Bengts gamla bensindunkar i plåt, och den stora på tio liter blev såld.

– Den var billigast, 300 kronor. Det är faktiskt så att de mindre, på fem och tre liter, är dyrare. Kanske för att de är mer sällsynta, säger Bengt innan nästa kund dyker upp.

Börje Björk från Viksta traktormuseum gläds åt kommersen.

– Intäkterna under dagen är en förutsättning för att kunna driva vårt museum under året. Men framför allt var det roligt att få hit folk efter pandemin, säger han.

FLER VETERANMARKNADER I SOMMAR

+ 26 juni: Veteranmarknad, Mantorp. Info: Mcvblaklinten.se eller 070–816 86 68.

+ 9 juli: Katrineholms Veteranmarknad. Info: 070-561 39 46, 0150-154 23.

+ 9 juli: Motordagen, Boden. Info och anmälan: Lars Nilsson, 073-916 66 71.

+ 28-29 augusti: Eskilstuna Veterandag, Ekeby flygfält. Info: 076-200 97 21 eller Eskilstuna-veterandag.se.

+ 3 september: DAK:s höstmarknad, Lugnet, Falun. Info: D-a-k.se/marknad.php.

+ 10 september: Veteranmarknad, Ekebyboda, Uppsala. Info: Upplandsfordonshistoriker.se.

ANNONS