Sunes gröna bubbla rullar igen

Projekt Pilgrön – benämningen säger det mesta för den som gillar gamla folkvagnar. För Sune Vesterlund är den gröna rallybubblan en kärlek som aldrig rostar. Eller hur var det med den saken egentligen?

ANNONS
|

LÄS MER:VW Taigo snarare trygg än sportig

I början av 1970-talet kom Volkswagencupen till, en rallycup som skulle ge alla samma förutsättningar att tävla om att vara snabbast på skogsvägarna. Det var en cup för identiska folkor, av modell 1302 S och senare 1303 S, med 1600-kubiks motorer och 50 hästkrafter.

Bilarna såldes enbart till licensierade rallyförare och skulle vara i original, utan att ha trimmats eller att fjädring och hjulinställningar hade ändrats. Allt för att fler skulle ha råd att köra rally.

De här bubblorna är numera rariteter för alla som tycker om gamla folkvagnar. Färgen är speciell. Den heter pilgrön och är aningen mörkare än den som pryder den gröna ”Svensson-folkan” som såldes samtidigt. Ett begränsat antal tillverkades, varav ett hundratal togs in i Sverige.

ANNONS

LÄS MER:En "brunbjörn" med fokus på säkerheten

Sune Vesterlund, som bor utanför Eskilstuna, har ett exemplar. Han har renoverat den i flera års tid.

– Jag såg ett rally med de här bilarna 1973 och blev förtjust direkt. Men jag hade inte råd att köpa en själv då, säger han.

Hans exemplar är en -74 och är nu, när han gjort i ordning den, i samma skick som dem han såg då, för snart 50 år sedan. Som ny, alltså. Den kördes i rallycupen på 1970-talet, men när han köpte den för några år sedan var den ett rostigt vrak, sedan 20 år tillbaka.

– En bekant som visste att jag tycker om den pilgröna hörde av sig och erbjöd mig att köpa hans. Den var väldigt nergången och jag fick strippa ner den helt. Det har varit ett hästjobb men jag tänker inte på tiden eller pengarna jag har lagt ned.

Sune kallar det för Projekt Pilgrön. Motorn är renoverad, växellådan genomgången och all rost borta. Det mesta har han gjort på egen hand, med lite hjälp av vännen Jan-Erik Karlsson i Avesta som själv byggt en fin folka. De pratar ofta och löser gemensamt problem som uppkommer.

– Jag gillar utmaningar, är inte rädd för att ge mig in på okänd mark, konstaterar Sune som separerade karossen och bottenplattan för att komma åt att jobba med bilen i sitt trånga garage.

LÄS MER:En positiv överraskning – men packa lätt

Han har hållit på med bilar i många år, och även kört rally. Han tävlade framgångsrikt med en annan rallyfolka - också den ursprungligen pilgrön men den var trimmad och inte i originalskick. Han har avverkat sju Midnattssolsrallyn och vunnit sin klass flera gånger. Men med 150 hästar under huven i den förra folkan var det utmanande att hålla sig kvar på vägen.

– Det var känslosamt att sälja den men det gick bara fortare och fortare på sträckorna och till slut gjorde vi en lättare avåkning. Bubblorna bygger ju på 40-talsteknik med allt vad det innebär av dålig väghållning, säger Sune.

Bilen såldes därför för några år sedan, men kärleken till rallybubblorna består fortfarande.

Vad är planen för den nya folkan?

– Den ska vi bara åka och köpa glass med, säger Sune och skrattar.

– Finåka på lite träffar och rulla ut i solen är planen, när den är besiktigad i vår.

Rallyt då?

– Jag trodde att jag skulle sluta med det men tre veckor efter att jag hade sålt den förra folkan köpte jag en Golf. Så rally kör jag fortfarande men nu med en modernare och säkrare bil än bubblan.

LÄS MER:Skön laddhybrid – men kort färd på el

DET HÄR ÄR VW 1303 S 1974

+ Bakhjulsdriven med motorn baktill.

+ Motor på 1600 kubik och med 50 hästkrafter.

+ McPherson-fjäderben från 1971 och kylhål vid främre stötfångaren.

+ Pilgrön lackfärg – wiedengrün på tyska. Svart inredning med sportstolar och sportratt.

VOLKSWAGENCUPEN

+ Enhetsklassen Volkswagencupen kördes i tre år på olika platser runt om i Sverige – fram till 1975 då importen av folkan upphörde.

+ Bubblorna var fabrikssponsrade för licensierade rallyförare, som fick köpa nya bilar till rabatterat pris.

+ Startfälten kunde bestå av närmare 100 bilar.

ANNONS