Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

Fram till nu har Tesla Model 3 haft en särställning bland de eldrivna bilarna i mellanklassegmentet eftersom det inte funnits så många alternativ. BMW i4 är en mycket efterlängtad modell för dem som söker körglädje med mer klassiska ideal.

ANNONS
|

BMW i4 är i grunden en elkonverterad 4-serie Gran Coupé. Utseendemässigt är det i princip bara grillen som skiljer den från förbränningsbilen. Under skalet hämtar elmotorerna energi från ett 84 kilowattimmar stort batteri som räcker till 52–59 mils körning beroende på vilken modell man väljer. Vid provkörningstillfället i de Bayerska alperna finns toppversionen M50 på plats – även om det är den billigare eDrive 40 med längre räckvidd som kommer att sälja bäst – vi återkommer till det.

LÄS MER:Nya suven bäst på mycket – men inte allt

BWM i4 M50 är den första elbilen som har utvecklats av BMW:s sportavdelning. Det är det bokstaven ”M” står för. Den vanligaste fördomen mot elbilar är att de inte skulle vara lika roliga att köra som bilar med "klassiska” förbränningsmotorer. Och BMW har onekligen en mer svårflörtad och traditionell publik men också ett större arv att förvalta än Tesla.

ANNONS

Så hur känns 544 hästkrafter och 795 newtonmeter i en eldriven M-bil?

Som att du förekommer medvetandet. Det är som att man ser handen röra sig innan man har tänkt tanken på att röra den. Acceleration från 0 till 100 går snabbt – på 3,9 sekunder – men det är själva responsen, från det att man trycker ner gaspedalen till att bilen reagerar, som är grejen. I ett accelerationstest är förvisso Tesla Model 3 Performance 0,6 sekunder snabbare till från 0 till 100 men det är inte bara ”dragracing-egenskaper” som räknas i en vardagsbil. Utan även komfort och känslan av att vara ”ett med bilen”. Det är främst i kurvtagning och fjädring som man märker att ”gammal är äldst” – där Model 3 helt enkelt inte känns lika vass. Bakaxeln är luftfjädrad och det adaptiva chassiet går att variera så att M50 förvandlas från att ha en spänstig komfort till att upplevas som mer eller mindre stum och krängningsfri. Körpositionen är mer omslutande än i Model 3. Förarmiljön är traditionell och till skillnad från i många andra elbilar har BMW behållit den vanliga växelspaken. En nyhet är den långa horisontella pekskärmen med BMW:s nya infotainmentsystem – som så småningom kommer i fler modeller.

LÄS MER:Enyaq med extra motor – mer för pengen

Tesla och BMW har vad som kan betraktas som två olika filosofier. Där Tesla är mer progressiva med en bättre infrastruktur för snabbladdning, men med 200 kW-laddning gör i4 verkligen inte bort sig på den punkten. Däremot är det kvalitets- och körkänslan som gör i4 till det mest övertygande valet för den som vill ha tvättäkta körglädje.

BMW i4 kommer alltså i två versioner: bakhjulsdrivna eDrive 40 har 340 hästkrafter och gör 0–100 går på 5,7 sekunder. Den har en räckvidd på upp till 59 mil och kostar 625 000 kronor före miljöbonus – vilket gör den 65 000 kronor dyrare än bakhjulsdrivna Tesla Model 3 som däremot har kortare räckvidd.

LÄS MER:Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

M50 kostar 725 000 kronor före bonus och ger en räckvidd på upp till 52 mil. Jämför man det med en bensinbil med samma prestanda är driftkostnaderna, skatten och servicekostnaderna mycket lägre.

Det är generellt ganska långa leveranstider på elbilar just nu. En Tesla kan man få innan jul medan leveransen för i4 dröjer till andra kvartalet nästa år.

BMW I4 M50

Grundpris: 725 000 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,8-2,2 kWh/mil.(WLTP).

Räckvidd på el: 41,6-52,0 mil (WLTP).

Motor: Dubbla synkrona elmotorer, en på varje axel.

Max effekt: 544 hk.

Max vridmoment: 795 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk, fyrhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 80,7 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 8 timmar och 25 minuter.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 200 kW): cirka 31 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 290 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,78/1,85/1,44 meter.

Bagageutrymme: 470 liter.

0–100 km/tim: 3,9 sekunder.

Toppfart: 225 km/tim.

Dragvikt: 1 600 kg.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ 5/5

Missilsnabb acceleration och linjär kraftutveckling även efter 100 kilometer i timmen – där många elbilar ofta mattas av. BMW har behållit den klassiska växelspaken och bromsåtervinningen är adaptiv.

Ekonomi ++++ 4/5

Den bensindrivna versionen 440i kostar 681 200 kronor och är inte berättigad till bonus – har en förhöjd årsskatt på 11 500 kronor och mycket dyrare driftkostnader eftersom den går på bensin. Servicekostnaderna för eldrivna i4 är 9 400 kronor för 6 år och för den bensindrivna 4-serien 21 700 kr.

Miljö ++++ 4/5

Tankar man grön el kan man köra sportbil utan avgaser. Stort batteri ger inte högsta miljöbetyg. Men plus för att BMW använder magnetfria motorer.

Köregenskaper +++++ 5/5

Accelerationen är brutal men det är framför allt i kurvtagning som bilen imponerar. Den adaptiva fjädringen kan variera från riktigt sportigt till hyfsat bekväm och avslappnad i normalläget.

Säkerhet ++++ 4/5

Har inte testats av Euro NCAP men den bensindrivna 4- och 3-serien har klarat testerna med högsta betyg tidigare.

Helhet ++++ (4/5)

Trots att bilen väger över två ton är det inget man tänker på bakom ratten. Otroligt grepp, bra chassi och härliga motorer. Prislappen är resonlig om man börjar jämföra med vad en bensindriven bil med samma prestanda kostar. Priset i kombination med prestandan och köregenskaperna gör detta till den mest intressanta elbilen för de som vill ha tvättäkta körglädje – där det fram till nu saknats ett alternativ till Tesla Model 3.

ANNONS