Allt fler lämnar papperstidningen för en digital prenumeration, visar Stampen Medias delårsrapport där de digitala upplageintäkterna rusade under andra kvartalet jämfört med i fjol.
Allt fler lämnar papperstidningen för en digital prenumeration, visar Stampen Medias delårsrapport där de digitala upplageintäkterna rusade under andra kvartalet jämfört med i fjol. Bild: Anders Ylander

Förbättrat resultat för Stampen Media

Tidningskoncernen Stampen höjer vinsten med flera miljoner för det andra kvartalet i år. Stigande digitala intäkter och förbättrad kostnadskontroll bakom lyftet för mediebolaget som satsar stort i Västsverige.

ANNONS
|

Stampen Media, ägaren av Alingsås Tidning, levererar ett förbättrat resultat för det andra kvartalet i år jämfört med samma period i fjol.

Enligt den färska delårsrapporten ökar Stampen Media rörelseresultatet med 5 miljoner kronor till 31 miljoner kronor under det andra kvartalet.

– Med hänsyn till de stigande drivmedels- och pappersmassepriserna är jag mycket nöjd med vårt stabila resultat för andra kvartalet, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.

Den digitala affären växer, enligt mediakoncernens delårsrapport.

Antalet digitala prenumeranter steg med 13 procent till närmare 120 000 och utgör nu 48 procent av det totala antalet prenumeranter.

ANNONS

Digitala annons- och upplageintäkter klättrade också under kvartalet jämfört med samma period förra året. Annonssidan med 22 procent till 33 miljoner kronor och upplagan med 13 procent till 43 miljoner kronor.

– Vi ser att fler och fler läsare går över till digitalt, särskilt på senare tid. Det gäller att fortsätta hålla fokus på den digitala transformationen – det är vår framtida kärnaffär, säger Johan Hansson.

Lägre printintäkter efter digital rusning

Samtidigt som de digitala prenumeranterna blir fler viker printsidan något under det andra kvartalet.

– Det finns flera faktorer bakom den något snabbare förflyttningen från print till digitalt, säkert handlar det om prisbilden men också att allt fler lämnar pappersläsningen för våra digitala produkter.

Har ni höjt priset på printprodukterna när pappersmassekostnaderna rusat?

– Vi har inte gjort någon specifik prishöjning för de stigande pappersmassepriserna, utan snarare en generell prisökning för att fortsätta finansiera vår journalistik, både för digitala läsare och printprenumeranter, säger Johan Hansson.

Stampen Medias ägare, norska Polaris, redovisar samtidigt ett försämrat resultat för det andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. En rörelsevinst på 96 miljoner norska kronor jämfört med 119 miljoner under samma period förra året.

Vad tänker du om det, Johan Hansson?

– De har haft lite större utmaningar på annonssidan i Norge än vad vi ha haft i Sverige. Sedan har Polaris också dragit på sig en del kostnader för satsningar. Det är gungor och karuseller och under årets andra kvartal har Stampen en lite bättre utveckling.

Trots hotet om en stundande lågkonjunktur ser Johan Hansson i nuläget inget skäl till större oro. Mediebolaget fortsätter snarare fokusera på sin tillväxtstrategi.

– Vi har ett osäkert omvärldsläge men vi känner ändå att vi har en stabil kärnverksamhet. Det gäller att ha is i magen och långsiktig tilltro på att vi kan hantera eventuella kortsiktiga utmaningar, vilket våra satsningar i Borås och i Marks och Härrydas kommuner visar på.

Satsningarna som Johan Hansson nämner rör bland annat Göteborgs-Postens helt nya i Borås med start i höst. Sex personer har redan anställts. Under hösten kommer även Stampen Media ut med två nya lokaltidningar i Mark och Härrydas kommun.

LÄS MER:Starkt kvartal för Stampen Media – och Alingsås Tidning

LÄS MER:Stampen satsar i Mark, Härryda och Borås

LÄS MER:Klart: Han tar över som ny försäljningschef på Alingsås Tidning

ANNONS