Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Anna Wingård och Susanne Nordqvist, Vårgårda Blommor. Bild: Jenny Schagerlind
Anna Wingård och Susanne Nordqvist, Vårgårda Blommor. Bild: Jenny Schagerlind

Blommor populärt i coronatider

Vårgårda Blommor, här handlar kommunanställda helst när de får en check att stötta det lokala näringslivet. På topp 3-listan återfinns också Ica och Willys.

LÄS MER: COI lanserar Vårgårdacheck

Det var i mars som en enig kommunstyrelse bestämde sig för att sätta av 200 000 kronor till presentkort, eller Vårgårdacheck. Initiativet hade dubbla syften, att visa uppskattning till de kommunanställda och uppmuntra dem att handla i Vårgårda för att stötta ett i coronatider ansträngt lokalt näringsliv.

Det fanns också genom Center of Innovations försorg möjlighet för allmänhet och företagare att haka på och köpa Vårgårdacheckar.

I veckan som gick slutredovisades utfallet av initiativet på kommunfullmäktige, där det framgick att drygt 250 000 kronor omsatts.

– Det har varit otroligt uppskattat och välanvänt, säger Johanna Heleander på COI.

Det är Vårgårda Blommor som toppar listan över populära platser att lösa in checkarna. Här har det handlats för drygt 40 000 kronor, en överraskning för ägaren Susanne Nordqvist.

– Det visste jag inte! Vad kul! Jag känner ju att det är väldigt många som är måna om att vi ska finnas kvar.

Men du har märkt att många handlar med checken här?

– Jovisst och de flesta har handlat för mer än den där tvåhundringen. Det är det som har varit så roligt.

Vad tror du att Vårgårdachecken har betytt för er?

– Det är säkert den som står för den procentuella ökning vi har haft här i maj.

Vårgårda Blommor har egentligen inte märkt av någon negativ coronaeffekt – det har snarare köpts mer blommor än vanligt den här våren. Och en del Vårgårdabor har hittat till butiken för allra första gången.

– Det smällde till redan före Vårgårdachecken, berättar Anna Wingård som jobbar i butiken.

Vill folk kanske muntra upp sig med en blomma i dessa tider?

– Ja, så är det nog. Man är hemma mer och tänker nog att man vill göra det fint hemma.

När AT pratade med kommunalråd Bengt Hilmersson (C) om presentkorten så betonade han “vi ser gärna att man handlar i de mindre butikerna och restaurangerna. De stora mataffärerna tror vi klarar sig bättre.“ Men Ica och Willys har ändå visat sig vara populära och landar in på andra och tredje plats.

– Jag hade kanske hoppats på lite bättre utfall, men det var många butiker som blev glada och det hjälper lite. Det har varit upp till var och en, och de som gått till Ica har kanske inte hittat något annat de vill ha, säger han.

LÄS MER: Vårgårda kommun ger presentkort till personalen

Hit gick pengarna (topp 14):

Vårgårda Blommor 40200

ICA Matmagasinet 38600

Willys 35700

Alingsås Papper 27900

Högt & Lågt 25200

Pizzeria Valentino 15200

Anno 1896 10900

Salong Pom Pom 9400

Eleen Livs 9100

ICA Gabrielssons 8300

XL Bygg 7600

Pizzeria Barri 5900

CasaNova Herr 3700

Mopar Café 3100