Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kommunens gatuingenjör Daniel Miglavs konstaterar att det är oklart vad som kommer att hända de övergivna cyklarna. Kanske kommer de att skrotas. Bild: Philip Mauritzson
Kommunens gatuingenjör Daniel Miglavs konstaterar att det är oklart vad som kommer att hända de övergivna cyklarna. Kanske kommer de att skrotas. Bild: Philip Mauritzson

Cyklar samlas in i Vårgårda

I syftet att städa upp vid stationen har Vårgårda kommun beslutat sig för att samla in övergivna cyklar. – Vi har inte haft några rutiner för det här tidigare, säger gatuingenjör Daniel Miglavs.

Håller luften på att pysa ur cykelorten Vårgårda? Bara någon vecka efter att cykelaffären Stampens Cykel aviserat att den ska stänga sin Vårgårdabutik så berättar kommunen att den måste växla upp arbetet med övergivna cyklar vid stationsområdet.

– Vi har fått in synpunkter från medborgare att det står många skrotcyklar vid stationen, och att de önskade att vi städade där. En del tycker att det är svårt att få in sina cyklar under tak, berättar gatuingenjör Daniel Miglavs.

De övergivna cyklarna, cirka 30, har nu tagits om hand och förvaras vid Hjultorps reningsverk. Men vad ska det bli av dem?

I till exempel Uppsala kommun så finns en kommunal cykelverkstad där det går att köpa en begagnad cykel eller lämna in sin egen cykel på service. Cyklarna kommer just från de offentliga cykelställen, där de stått övergivna en längre tid och de kontrolleras att de inte finns med i polisens register över stulna cyklar.

Tänkbara ägare till cyklarna har tre månader på sig att höra av sig till kommunen. Bild: Philip Mauritzson
Tänkbara ägare till cyklarna har tre månader på sig att höra av sig till kommunen. Bild: Philip Mauritzson

I Vårgårda finns ännu ingen handlingsplan för cyklarna.

– Jag har pratat med kommunpolis Robert Möörk och kollat hur andra kommuner gör, men vi har inte haft några rutiner för det här tidigare, säger Daniel Miglavs.

Än så länge har Vårgårda bestämt att de övergivna cyklarna får stå vid reningsverket i tre månader.

– Vi har inte beslutat vad som händer sedan med dem. Ska de kasseras eller kanske skänkas bort? En del cyklar kan nog lagas, säger Daniel Miglavs.

Är det här en fråga som borde lyftas till politikerna?

– Ja, så kan det vara. Vi behöver en rutin hur vi ska hantera cyklarna. Och det måste vara lagligt.

Har man frågor om övergivna cyklar kan man vända sig till kommunens gata/parkförvaltning.

Övergivna cyklar är ett snårigt kapitel ur ett lagrumsperspektiv. Att tolka "Lagen om flyttning av fordon i vissa fall" vågar sig inte AT på.

– Det är snårigt ja, säger kommunpolis Robert Möörk till AT.

– Våra rutiner är att en cykel som stått längre än 24 timmar på en kommunalparkering får tas bort. Men man måste också sätta lapp att cykeln kommer att tas bort. Efter tre månader tillfaller den kommunen som hittegods och de kan sen sälja den om de vill.

Med lite luft i däcken går åtskilliga av cyklarna som omhändertagits att cykla på. Bild: Philip Mauritzson
Med lite luft i däcken går åtskilliga av cyklarna som omhändertagits att cykla på. Bild: Philip Mauritzson