Den 2 oktober drar årets halloweensäsong igång på Liseberg. Precis som tidigare år kommer besökarna mötas av inte mindre än fem olika skräckhus. Ett av dem är det vanliga spökhuset Gasten i ny kostym: Korthuset.
”I det övergivna huset bidar de sin tid. Deras önskan, att skapa det ultimata konstverket. Din högsta önskan, att komma levande därifrån. Ditt öde vilar i kortleken – vågar du dra ett kort?”.
Så beskriver Liseberg Korthuset på sin hemsida.
Tidigare har Gasten fått ikläda sig ett annat tema under Halloween. I år ville Liseberg, av förklarliga skäl, gå i en annan riktning.
– ”Smitthärden” kändes inte lämpligt, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.
Marknadsför med obehaglig film
Korthuset marknadsförs med en reklamfilm som har fått 18-årsgräns och försetts med en varningstext på grund av ”våldsamma scener”. Liseberg uppger dessutom att filmen egentligen var ännu våldsammare, men klipptes ner.
Det låter lite som ett PR-knep..?
– Det kan jag inte svara på, men generellt är ju halloween en säsong där man tänjer gränser och ser hur långt man kan gå. Det gör vi också i vår kommunikation, och kanske gick vi lite över, säger Andreas Andersen.
Verksamheten i spökhuset Gasten fick under sommaren anpassa sig till coronarestriktionerna. Något sådant kommer åtminstone inledningsvis inte vara aktuellt nu, säger Andreas Andersen. Den 29 september lyfts de flesta restriktionerna.
– Men det kan vara så att vi tar fram egna rutiner. Vi jobbar med frågan just nu och det kan komma att ändras.
Du är ju en känd nöjesparksfantast. Vad tycker du om halloween?
– Jag tycker det är jättekul. Men det är något jag har lärt mig älska, ska sägas.
– Det som är fantastiskt med halloween på Liseberg är att gästerna leker med. Det blir en otrolig atmosfär där gästerna är en del av föreställningen.
Liseberg kommer inledningsvis att släppa 12 000 biljetter varje dag. Kravet på förbokning online ligger kvar och biljettsläpp sker tisdag 21 november.