Jätteproblem för Liberalerna, rekordlåga siffror

I väljarundersökningar brukar det gå upp och ned för de politiska partierna. Just nu är det nedåt för Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna. För (L) ser det mycket mörkt ut. Det går bara nedåt.

ANNONS

I Kantar SIFOs senaste sammanvägning av flera opinionsmätningar får (L) rekordlåga 2,8 procent. Jag är tveksam om partiet klarar fyraprocentsspärren kommande riksdagsval.

Liberalerna har sig själva att skylla. De är otydliga. Det tycks som halva partiet vill samarbetet med regeringen Löfven, andra halvan vill samarbeta med det blå blocket. Väljarna har ingen aning om vilken väg partiet tar - och det är väl tveksamt om de själva har koll på färdriktningen. Det tycks som om (L) ägnar sig åt är politisk harakiri. Skolfrågorna var tidigare Liberalernas favoritämne. I dag har man ingen profilfråga.

Länge ansåg svenska folket att Liberalerna var det näst bästa partiet. Frågade man en sosse, moderat, centerpartist eller kristdemokrat, vilket parti de skulle lägga sin röst på om de inte fick rösta på sitt eget parti, var de flestas svar Liberalerna. I dag har Liberalerna sämst siffror av alla partier, som väljarnas andraval. Det är allvarligt för partiet, då det är hög tid för (L) att vända de usla opinionssiffrorna.

ANNONS

Liberalerna i Alingsås gick härom dagen ut och profilerade sig. Partiet vill satsa på att göra Bälingeområdet till ett logistikcentrum samt att anlägga en så kallad torrhamn i Rödene med markutrymme att hantera containrar åt Göteborgs hamn, som ska byggas ut.

För att förverkliga dessa planer krävs stora statliga investeringar, t.ex i nytt dubbelspår på Västra stambanan. Liberalerna hoppas få med järnvägssatsningen i den nya nationella infrastrukturplanen som ska läggas fram under året. Problemet är att Alingsås kommun inte kan fatta några beslut om den nationella infrastrukturplanen. Och några signaler på att staten ska satsa på nya spår finns inte.

Liberalerna lär få svårt att få gehör för sina planer, då kommunens två största partier Socialdemokraterna och Moderaterna är måttligt imponerade. Kommunalrådet Daniel Filipsson (M) uttrycker sig hovsamt, att det är ett innovativt förslag, men är tveksam till att ta i anspråk så stora arealer jordbruksmark och kulturlandskap nära staden. Han tror också att det kommer att ta lång tid att få byggt fler järnvägsspår, minst 15 år.

Oppositionsrådet Simon Waern (S) sågar förslaget. Han kallar det till och med för verklighetsfrånvänt och tror inte på några statliga investeringar på flera decennier. Efter kommunalrådens uttalanden kan konstateras att Liberalernas planer på ett logistikcentrum i Bälinge och en ”torrhamn” i Rödene inte kommer att gå som på räls.

ANNONS