De Jimmiepriser på fossila drivmedel som KD medverkat till, slår hårt mot Sveriges klimatledarskap, skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.
De Jimmiepriser på fossila drivmedel som KD medverkat till, slår hårt mot Sveriges klimatledarskap, skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet. Bild: Anna W Thorbjörnsson

Debatt: Jimmiepriser inte bäst för Sverige

De Jimmiepriser på fossila drivmedel som KD medverkat till, slår hårt mot Sveriges klimatledarskap, skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

ANNONS
|

Svar till ”KD levererar: Sänkta bränslepriser från nyår”.

Nu sänks drivmedelspriserna, skriver KD:s Ingemar Kihlström och Stefan Svensson (Alingsås Tidning 3 februari). I deras jämförelse med toppnoteringen är prisskillnaden enorm – men korrekt är förstås att diesel kostar 19.29 kronor litern nu mot 22.16 just före årsskiftet. Knappt tre kronor lägre pris är inte fy skam men långt mindre än vad KD och SD utlovat. Därtill tankar ju de flesta bensin 95 oktan som på öret kostar som före årsskiftet.

KD och SD får jubla åt vad de vill, vi andra bör göra en mer balanserad analys av ”Jimmiepriserna” och konstatera att:

ANNONS

1. Sju miljarder kronor per år kostar sänkningen av skatten på bensin och diesel. Stora vinnare är norrmän, finnar och polska åkare som nu tankar billigt i Sverige. Förlorare är alla som hade haft större nytta av att dessa medel använts i till exempel skolan, vården och omsorgen.

2. Fem miljoner ton koldioxid per år i ökade utsläpp är resultatet av sänkt reduktionsplikt – transportsektorns klimatpåverkan nästan fördubblas. Risken är överhängande att Sverige måste köpa bulgariska utsläppsrätter för många miljarder – pengar som annars kan göra nytta här hemma.

3. Sveriges beroende av skurkstater ökar kraftigt. Huvuddelen av förnybara drivmedel importeras, men vi kan tillverka dem själva, medan de fossila drivmedlen per definition är importerade. Fossil bensin och diesel kommer från Saudiarabien, Nigeria och Venezuela, och en tredjedel har okänt ursprung – troligen direkt eller indirekt Putins Ryssland.

Kristdemokraterna vill värna lantbruket och de boende i gles- och landsbygd. Det är bra, men görs långt bättre med träffsäkra styrmedel än genom att sänka priset på drivmedel för alla – och det kan ske utan drastiskt ökad klimatpåverkan. De vill också snabbt ställa om till eldrift; alldeles utmärkt men regeringen gör inget för att säkra att begagnade elbilar stannar i landet.

De Jimmiepriser på fossila drivmedel som KD medverkat till, slår hårt mot Sveriges klimatledarskap. Just när hela världen söker inspiration och konkreta exempel att lära sig av, så backar Sverige, höjer andelen fossilt och ökar de klimatpåverkande utsläppen. Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla. Jimmiepriser gagnar Sverigedemokraterna och möjligen KD, men de gagnar inte Sverige.

Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet

LÄS MER:Insändare: KD levererar: Sänkta bränslepriser från nyår

ANNONS