Man kan fråga sig varför har Lerum, Vårgårda, Vara, Skara, Götene och Mariestad lyckats lösa trafiksituation på E20 men inte Alingsås, skriver signaturen Stolt Vårgårdabo. Arkivbild.
Man kan fråga sig varför har Lerum, Vårgårda, Vara, Skara, Götene och Mariestad lyckats lösa trafiksituation på E20 men inte Alingsås, skriver signaturen Stolt Vårgårdabo. Arkivbild. Bild: Johan Hallberg

Har Alingsås Sveriges sämsta trafikplanering?

Man kan fråga sig varför har Lerum, Vårgårda, Vara, Skara, Götene och Mariestad lyckats lösa trafiksituation på E20 men inte Alingsås, skriver signaturen Stolt Vårgårdabo.

ANNONS
|

Att åka genom Alingsås är en tråkig och ofta en mycket tidsödande upplevelse. Det spelar ingen roll från vilket håll man kommer. Man kan fråga sig varför har Lerum, Vårgårda, Vara, Skara, Götene och Mariestad lyckats lösa trafiksituation på E20 men inte Alingsås? Vad behöver kommunledningen i Alingsås, från högsta tjänstemän till ansvariga politiker, för stöd för att ta tag i frågan? De uppräknade kommunerna har lyckats fatta beslut i samarbete med staten och ordna planskilda korsningar och vägdragningar som nu fungerar bra för lokal- och genomfartstrafiken. De som bor där vid E20 kan känna sig stolta över att ha ordnat lokala lösningar så att trafikanterna på E20 har fri framfart utan tvära inbyggda stopp.

ANNONS

Lokalt ansvar finns också för att polisen, ambulansen och räddningstjänsten har en tillfredsställande och säker trafiksituation för att snabbt kunna göra livräddande utryckningar.

Har Alingsås kommunledning gjort allt som står i sin makt för att lösa frågan? I närområdet finns hög trafikkompetens vid till exempel Chalmers tekniska högskola, Trafikverket, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. Har kommunledningen samarbete med dessa organisationer? Dessa kan tillföra kompetens i effektivt planeringsarbete, såväl gällande trafiken som mänskliga relationer. Eller finns det politiker och tjänstemän som vill sabotera den lokala Alingsås- och E20-trafiken?

Förslag: Planera nu omgående med stöd av lokal och extern expertis för att lösa denna 10-, 20-, 30-åriga fråga, så att Alingsås blir en förebild i landet när det gäller god och säker lokal- och genomfartstrafik. Detta går självklart att genomföra.

Stolt Vårgårdabo

LÄS MER:Ny genomfartsväg byggs mellan Kavlås och Stadsskogen

LÄS MER:Så ska kommunerna revolutioneras av AI

LÄS MER:Nytt förslag ska klubbas – så kan Mjörnstranden utvecklas

ANNONS