Jag är en av alla på Gullhögen som gör sitt bästa, fast det aldrig tycks vara nog, skriver signaturen uppgiven lärare. Genrebild.
Jag är en av alla på Gullhögen som gör sitt bästa, fast det aldrig tycks vara nog, skriver signaturen uppgiven lärare. Genrebild. Bild: Stig Hedström

Insändare: Det bästa är aldrig gott nog

Jag är en av alla på Gullhögen som gör sitt bästa, fast det aldrig tycks vara nog, skriver signaturen uppgiven lärare.

ANNONS

Enligt senaste inlägget om Gullhögskolan i Knallebladet står skolan inför ett förfall och meritvärdena rasar. Det är till stor del lärarnas fel. Det är åtminstone min tolkning av detta och andra inlägg som kommit om Gullhögen de senaste åren. Men hur är det egentligen?

Som lärare gör jag dagligen mitt bästa med de förutsättningar jag har att utföra mitt uppdrag. Jag gör mitt bästa för att se till elevernas behov, även om det fattas resurser och det faktum att det bara finns en av mig. Men det kanske är mitt eget fel att jag inte kan klyva mig? Dessutom har vi ju allt vi behöver, åtminstone på pappret och i teorin, om man frågar styrande politiker.

ANNONS

Jag gör mitt bästa för att stötta elever i att lära sig det de ännu inte lärt sig under tidigare skolår, men det är väl ingen match att snabbt fixa till något som eleven hittills haft sex år på sig att lära sig? Jag gör mitt bästa för att hantera krav från utomstående som ibland tror sig veta bättre än mig, min utbildning och erfarenhet till trots, och kommer med tyckanden om hur min undervisning borde se ut samt vilka betyg jag borde sätta. Jag gör mitt bästa för att motivera elever som anser att skolan är slöseri med tid, som inte bryr sig om att komma i tid till lektionerna och försöka så gott de kan.

Allt måste vara roligt, annars är det inte värt att göras och datorn är mer ett spelverktyg än ett pedagogiskt hjälpmedel. Men vem är jag att tycka att eleverna borde ta mera ansvar, för det får man väl inte längre tycka? Jag gör även mitt bästa för att ”inte ta det personligt” när elever kallar mig saker jag inte vill bokstavera till här. Sådant som aldrig skulle tillåtas passera i det öppna samhället tycks vara okej när det sker inom skolan.

”Kunden har alltid rätt”-mentaliteten som infann sig i och med det fria skolvalet försätter oss i rädslan om att eleven ska byta skola och att elevpengen ska försvinna med den. Jag gör mitt bästa för att hantera politikers påtryckningar att sätta betyg för att det genomsnittliga meritvärdet ska öka och att det ska se bättre ut i statistiken. Samtidigt gör jag mitt bästa för att inte pressa socialt utsatta elever, som jag vet borde få fokusera på att först må bra innan de ombeds prestera. Jag gör mitt bästa för att motivera mig själv att gå till arbetet varje dag, för att göra mitt allra bästa för andras barn, fast mina egna får smulorna av det som är kvar mig. Jag är en av alla på Gullhögen som gör sitt bästa, fast det aldrig tycks vara nog.

Uppgiven lärare

LÄS MER:Vårgårdas skolchef Malin Lindberg slutar

LÄS MER:Herrljunga störtdyker på skolranking – är bland de sämsta kommunerna i landet

LÄS MER:Oro för minskad skolpeng i Vårgårda

ANNONS