Att en skattesänkning på drivmedel skulle vara lösningen på de svenska hushållens tuffa ekonomiska läge är befängt, skriver Amanda Andersson (MP) i en replik.
Att en skattesänkning på drivmedel skulle vara lösningen på de svenska hushållens tuffa ekonomiska läge är befängt, skriver Amanda Andersson (MP) i en replik. Bild: Andreas Olsson

Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Att en skattesänkning på drivmedel skulle vara lösningen på de svenska hushållens tuffa ekonomiska läge är befängt, skriver Amanda Andersson (MP) i en replik.

ANNONS
|

Svar till ”Vi gör det billigare att tanka – för att hela Sverige ska fungera”, 16/5.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser Ingmar Kihlströms (KD) insändare om sänkt skatt på drivmedel. Att svenskar har det ekonomiskt tufft är vi överens om, men det är nog också det enda vi är överens om. Att en skattesänkning på drivmedel skulle vara lösningen på de svenska hushållens tuffa ekonomiska läge är befängt. Förutom att vi befinner oss mitt i en klimatkris och måste göra allt för att sluta använda fossila bränslen, så är en skattesänkning på drivmedel inte ekonomiskt försvarbart.

ANNONS

Den skattesänkning på drivmedel som Sverigedemokraternas marionettregering drev igenom i sin höstbudget, och som skulle innebära att drivmedelspriset skulle sjunka med 1 krona litern från och med den 1 januari i år, kostade skattebetalarna 6,7 miljarder kronor. Pengar som hade kunnat gå till höjt barnbidrag, sänkt moms på livsmedel eller sänkt skatt för människor som bor på landsbygden. Ekonomiska insatser som skulle göra skillnad på riktigt. Den 2/1 i år, dagen efter skattesänkningen på drivmedel genomförts, hade inflationen ätit upp skattesänkning och Sverigedemokraternas marionettregering hade slängt 6,7 miljarder skattekronor i sjön.

Nu menar Ingmar Kihlström att regeringen ska sänka priset på drivmedel ”ännu mer” genom att justera reduktionsplikten. Kihlström menar att en sänkning av reduktionsplikten skulle resultera i en sänkning av drivmedelspriserna med 5,50 kronor/litern. Dock är det ingen i drivmedelsbranschen som tror på den siffran eftersom det inte finns tillräckligt med diesel, vilket troligtvis kommer innebära att dieselpriset istället kommer gå upp.

Jag undrar om Ingemar Kihlström på riktigt tror att barnfamiljer kommer få det bättre när regeringen använder skattepengar för att sänka drivmedelspriser eller om det egentligen är en ursäkt för att bedriva Sverigedemokraternas symbolpolitik? Skattepengar som skulle kunna gå till barnomsorg, skola och sjukvård. Skattepengar som skulle kunna gå till slopad karensdag, ökat underhållsstöd till ensamstående eller en höjning av sjuk- och aktivitetsersättningen. Det är lätt att se att regeringens förslag inte har ett dugg med omsorg för barnfamiljer att göra. Istället är det ytterligare ett led i högerpopulisternas kulturkrig, när de gör Sverige till åtlöje i den internationella klimatpolitiken och rear ut våra barns framtid.

Amanda Andersson, gruppledare Miljöpartiet de gröna Alingsås

LÄS MER:Larmet: Gamla båtmotorer läcker en tredjedel av bensinen

LÄS MER:Biogas allt hetare – nu byggs anläggningen i Tumberg ut

LÄS MER:Vi gör det billigare att tanka – för att hela Sverige ska fungera

ANNONS