Nu är entrén bemannad på Sveagatan – två timmar per dag

Nu kan alingsåsarna få personlig hjälp med bygglovsfrågor och dylikt på samhällsbyggnadsförvaltningens kontor. Leif Hansson (S), vice ordförande i nämnden, är nöjd.
– Det känns kul och viktigt att förslaget blivit verklighet så här snabbt. Jag är övertygad om att detta kommer att uppskattas av många, säger han.

ANNONS
|

I somras skrev AT om Leif Hansson som rasade över icke-mottagandet på samhällsbyggnadsförvaltningens kontor på Sveagatan. Han berättade då att besökare möttes av en låst avdelning och en skärm som skulle hjälpa besökaren.

– Jag uppfattade det som närmast förödmjukande för våra invånare. Att komma in och inte mötas av en människa som kan hjälpa till, sa Leif Hansson till AT.

Någon fråga om pengar var det inte heller:

– Vi har pengar till en ”front desk” och har en person som jobbar med det redan idag och det är egentligen bara att flytta ner personen till receptionen, fortsatte han.

ANNONS
Leif Hansson (S), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, var den som lyfte frågan med en bemannad reception tidigare i år.
Leif Hansson (S), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, var den som lyfte frågan med en bemannad reception tidigare i år. Bild: Alingsås kommun

Ingen jättestor omställning

Hansson valde att lyfta frågan om en bemannad reception i samhällsbyggnadsnämnden och han fick medhåll. Från och med den 1 november möts besökare av en fysisk receptionist som ett komplement till den digitala entrén.

– Även om man kan klara det mesta digitalt finns det nu två timmar varje dag där de som känner sig osäkra kan få personlig service. Vi är ju här för att hjälpa alingsåsarna så jag tror det här blir väldigt bra, säger nämndordförande Ingela Andreen (L) i ett pressmeddelande från Alingsås kommun.

Datorn i entrén kommer finnas kvar så besökare kan anmäla sig till sina förbokade besök och söka efter information. Den bemannade receptionen kommer vara öppen måndag till onsdag kl. 13-15 samt torsdag-fredag kl. 10-12.

— Vi har sedan tidigare en digital frontdeskfunktion som ger den här typen av service på distans. Därför blir det ingen jättestor omställning för oss att bemanna entrén fysiskt två timmar varje dag. Vi har ett team som turas om med den här uppgiften och vi ser fram emot att möta alingsåsarna och hjälpa till med deras frågor. Vi kan ta emot handlingar, hjälpa dem att hitta rätt kontaktväg och vara ett stöd genom deras ärende hos oss här på samhällsbyggnadsförvaltningen, säger Mika Lindberg, tf förvaltningschef i pressmeddelandet.

LÄS MER:Centrala torget invigt med nytt solidariskt namn

LÄS MER:Klart: Hon tar över som ny ordförande i samhällsbyggnadsnämnden

LÄS MER:Nu vänder kommunen helt – betalar tillbaka planavgiften

ANNONS