Aiways har stressat fram sin första elbil

Aiways är ett nystartat kinesiskt elbilsföretag som har gått från idé till verklighet på fyra år. Här finns uppenbara plus och minus – men det är framför allt prislappen som skaver.

ANNONS

Ytterligare en kinesisk elbil gör entré i Europa. MG profilerar sig med lågt leasingpris, medan Aiways anspelar på – kärlek. Namnet är en lek med ordet "kärlek" på kinesiska. Helt klart ett kul drag i bilvärlden, men räcker det när man vänder sig till en målgrupp där priset är det avgörande?

På den här modellen börjar priset på 360 000 kronor efter bonus. Men bilen vi kör kostar 400 000 efter bonus – på den svenska marknaden vill man givetvis ha stolsvärme, och då måste man kliva upp till nästa utrustningsnivå. Då ingår förvisso läderklädsel, glastak, elbaklucka och trådlös laddning för mobilen också. Däremot saknas väsentligheter som värmepump, som minskar räckviddstappet om vintern. Aiways menar att deras batterikonstruktion av sandwichmodell, där det ska finnas en extra skiljevägg mellan batterier och kylplattor, ska ge ska ge mindre temperaturväxlingar och mindre energiförluster i kyla.

ANNONS

Vid två minusgrader kommer vi drygt 31 mil av de officiella 40. Egentligen är räckvidden inte så mycket kortare än hos konkurrenterna, men laddningen är långsam. Det tar 35 minuter att ladda 20 nya mil med 90-kilowattsladdning - och laddar man hemmavid tar det cirka 10 timmar att få fullt batteri, eftersom bilen ännu bara har en ombordladdare som klarar tvåfas. Trefas ska komma till nästa modellår, liksom möjligheten att montera dragkrok. Därför är U5 främst att betrakta som en enklare elbil för de vardagliga resorna. Fast en väldigt bekväm sådan.

Styrkan ligger just i komforten och utrymmena. Styrningen är lätt och fjädringen och chassit är åt det mjuka hållet. Det är inget för de kräsna finsmakarna och kurvkramarna, men däremot för den som vill ta sig framåt smidigt och tyst.

Det finns flera små irritationsmoment som vi numera är förskonade från i europeiska bilar, som i dag håller en ganska hög lägstanivå. Ett exempel i Aiways är att det saknas volymvred. Ljudet justeras enbart via ratten och det laggar enormt, vilket gör att mina trumhinnor är nära att sprängas både en och två gånger. Radion måste aktiveras varje gång man startar bilen och detsamma gäller för den främre krockkudden som även den måste stängas av på nytt inför varje resa (nödvändigt om man har en barnstol i framsätet).

Klimatanläggningen är trög och levererar inte rätt temperatur, och det lilla lönnfacket som även fungerar som en touchpanel har inte så bra respons. Med ett lägre pris hade det gått att ha ett större överseende med bristerna, men prisskillnaden mot Renaults nya elsuv är försumbar och i nya e-tech får man till exempel längre räckvidd, högre tekniknivå, snabbare laddning och framför allt ett varumärke som man vet kan bygga bilar och kommer fortsätta göra så en överskådlig tid. Det är mer än vad vi vet om Aiways.

Ska du köpa en? Nej. Leasa? Kanske. Klokast gör du i att vänta tills man fått ordning på buggar, har en vettig trefasladdning och det nya europeiska krocksäkerhetsbetyget har kommit på plats.

AIWAYS U5 PREMIUM

Grundpris: 430 000 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: 1,7 kWh/mil.

Räckvidd på el: 41 mil WLTP.

Motor: En elmotor.

Max effekt: 204 hk.

Max vridmoment: 310 Nm.

Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 63 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (maximalt tvåfas): 10 timmar 30 minuter.

Snabbladdning 20-80 procent (90 kW): 35 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: Cirka 1 845 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,68/1,86/1,70 meter.

Bagageutrymme: 432 liter.

0–100 km/tim: 7,8 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: 1 500 kilo (dragkrok kommer).

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

Smidig drivlina. Accelerationen räcker mer än väl men den är inte lika galen som i många andra elbilar. Energiåtervinningen går att ställa i tre steg men skillnaden mellan dem är knappt märkbar.

Ekonomi ++ (2/5)

Laddar man hemma kan man få ”full tank” för 126 kronor (2 kr/kWh) och komma drygt 31 mil i kallt väder. U5 är för högt prissatt i relation till vad man får för pengarna. Leasing för den fullutrustade versionen kostar från 4 400 kronor per månad för 1 000 mil per år.

Miljö ++++ (4/5)

Inga lokala utsläpp vid eldrift. Men bilen är inte jättesnål – vår snittförbrukning är 21,4 kWh/mil när utomhustemperaturen varierar från minus 2 till 2 plusgrader.

Köregenskaper +++ (3/5)

U5 är komfortabel, mjuk och tyst. Den är trevlig att köra och styrningen är väldigt lätt, men detta är inte en bil för finsmakare.

Säkerhet ++ (2/5)

Fick bara tre stjärnor i krocktestet på grund av att sidokrockkudden inte utlöstes i tid, något som nu ska ha åtgärdats. Det visar att bilen inte har utvecklats för den europeiska marknaden. I övrigt är säkerhetsutrustningen hög i standardutförandet.

Helhet +++ (3/5)

Komfortabel och rymlig men laddhastigheten gör det inte till en långtursbil. Synd att man har haft så bråttom att lansera bilen. En rad buggar, avsaknad av navigation, värmepump, dyr stolsvärme och ett dåligt krockresultat gör att prislappen känns omotiverat hög.

ANNONS